Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda schválila zvýšení mezd řidičů až o 40 %. Kde vezme peníze, neví

  18:24aktualizováno  18:24
O téměř čtyřicet procent stoupnou od ledna mzdy řidičům veřejných linkových autobusů. Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová potvrdila konečnou dohodu s odboráři, dopravci a kraji. Celý plán má jeden zásadní nedostatek: neví se, kdo nakonec peníze navíc zaplatí.

Ilustrační foto | foto: Martin Veselý, MAFRA

Podle návrhu ministerstva práce a sociálních věcí, který ve středu prošel vládou, se navýší řidičkám a řidičům linkových autobusů nejnižší mzda ze současných 71,60 korun za hodinu na 98,10 korun za hodinu a zhruba 7 korun za ztížené pracovní prostředí. Stoupnou také příplatky za čekání mezi jízdami, tzv. čekačky, dosavadní minimum bylo 50 korun, nově to bude 88 korun. Příjem řidičů by tak měl stoupnout téměř o čtyřicet procent.

K dohodě došlo už v září, teď ji definitivně potvrdilo ministerstvo práce a sociálních věcí. „Mzdy řidičů veřejné linkové osobní autobusové dopravy neodpovídaly namáhavosti takové práce, ztíženému pracovnímu prostředí a hlavně velké odpovědnosti, kterou mají za cestující,“ uvedl I. náměstek ministryně, náměstek pro řízení sekce IT Robert Baxa.

Řidiči se v posledních dvou letech kvůli stížnostem na nízké ohodnocení spojili a začali vážně mluvit o stávce v dopravě. Dohoda ji nakonec zažehnala.

Základním problémem nízkého ohodnocení jsou především přestávky, kdy jsou řidiči mimo domov, ale nejezdí. „Řidičky a řidiči tráví mimo domov běžně přes patnáct hodin a kvůli dlouhým přestávkám, ve kterých se nemůžou věnovat svým rodinným nebo osobním zájmům, jsou však za volantem třeba jen polovinu z této doby,“ uvedla ministryně Marksová.

Kdo dá miliardu?

Ta sice ve zprávě ministerstva tvrdí, že se ministerstvu podařilo vyjednat navýšení, nevyjednala ale to, kde se vezmou na vyšší mzdy řidičů peníze. Autobusové společnosti mluví o navýšení nákladů až o miliardu korun. O peníze navíc budou žádat kraje, které si ztrátový provoz autobusů objednávají a doplácí prokazatelnou ztrátu.

Kraje už dříve oznámily, že peníze na lepší mzdové podmínky řidičů nemají a že se o ně má postarat vláda. „Otázka přímého vlivu na výdajovou stránku zatím není prozatím jednoznačně určena,“ dodal Baxa na dotaz MF DNES.

Podle něj lze předpokládat, že reálné náklady budou nižší. „Jedná se o navýšení minimální garantované úrovně mzdy, přičemž skutečně vyplácená mzda řidičů je již v současné době mnohdy vyšší než nově stanovovaná minima,“ tvrdí Baxa.

Premiér Bohuslav Sobotka při projednávání tohoto materiálu na vládě uvedl, že o náklady na zvýšení platů řidičů autobusů by se měly podělit kraje a vláda, a to zejména v roce 2017. „Ministr financí zvýšení platů řidičů také podporuje, ale s dovětkem, že to má být pokryto z peněz krajů. Lze předpokládat, že se k této věci ještě povedou jednání mezi zástupci krajů a vládou,“ dodal Baxa.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.