Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát obejde České dráhy, první rychlíky zadá přímo konkurenci

  1:00aktualizováno  1:00
Rychlíky mezi Plzní a Mostem má od příštího prosince provozovat společnost GW Train Regio. Ministerstvo dopravy se rozhodlo jí zadat kontrakt přímo, i když soutěž na provoz těchto vlaků zrušil nepravomocně antimonopolní úřad.

GW Train Regio nabídla nejlepší cenu v soutěži na provoz rychlíků z Plzně do Mostu. | foto: GW Train Regio

„Jednáme o přímém zadání zakázky firmě, která nabídla v soutěži nejméně. Ta cena je výrazně nižší, než za kolik tam jezdí České dráhy a chci postupovat s péčí řádného hospodáře. Zákon mi to umožňuje, nesu to na vládu. Jsem si jist, že se to někomu nebude líbit,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Ministerstvo ve své zprávě o otvírání železničního trhu uvedlo, že chce tímto vyslat jasný signál o pokračování soutěží. „Nabídka této společnosti by totiž při potenciálním nezrušení soutěže byla vybrána jako vítězná, přičemž absolvovala test porovnatelnosti s nabídkami dalších dopravců,“ uvedlo ministerstvo dopravy v materiálu. České dráhy se totiž kromě napadání soutěže pokusily zpochybnit i cenu, kterou GW Train nabídlo.

České dráhy nemusí mít po tomto rozhodnutí pocit ukřivděné firmy: v soutěži, kterou napadaly, nabídly druhou nejvyšší cenu. Dražší byl RegioJet, který byl ale vyloučen pro nesplnění podmínek.

Ministerstvo použilo oblíbený argument Českých drah proti soutěžím na provoz vlaků: stávající legislativa umožňuje zadat objednávku vlaků na rychlíky přímo bez soutěže. Právě touto možností se České dráhy snaží přesvědčit stát i kraje, aby zakázky na vlaky nesoutěžily a prodloužily kontrakty uzavřené podle „zvykového“ práva.

České dráhy soutěž napadaly, nelíbila se jim především povinnost uznávat režijní jízdenky, kterou mají na rozdíl od soukromníků ze zákona. V podmínkách soutěže ale ministerstvo uznávání takových jízdenek nepožadovalo a opakovaně odmítalo výklad Českých drah, že je uznávat musí. GW Train Regio dalo ze čtyř soutěžících v tendru nejlepší nabídku, naopak České dráhy výrazně vyšší.

Stát ušetří i v porovnání se současnou cenou, kterou na trati platí. GW Train Regio požadoval v tendru 74,70 Kč za každý ujetý kilometr. Druhý Leo Express a třetí Arriva se s cenou vešly pod 80 korun, České dráhy požadovaly 103,44 Kč. Letos stát Českým drahám na této trati platí 88 korun za kilometr.

GW Train Regio je následníkem někdejší firmy Viamont, firmu loni ovládla dopravní společnost ČSAD Jihotrans. Provozuje vlaky na některých regionálních tratích, například na Karlovarsku. Letos vyhrála i soutěž na provoz na pošumavských lokálkách, tu ale rovněž zablokoval na popud Českých drah antimonopolní úřad.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.