Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Smlouva za pět miliard, podpis v neděli. Ťok s Kapschem obešli konkurenci

  • 469
Není příliš časté, aby se kontrakty za miliardy korun uzavíraly o víkendu. Ministerstvo dopravy ale mělo své důvody, proč pětimiliardovou smlouvu se sdružením firem vedených Kapschem podepsalo právě v neděli. Konkurence se totiž snažila kontroverzní kontrakt zablokovat.

Už od konce července chodil na ministerstvo dopravy každý den stejný dopis od slovenské firmy SkyToll, která o provoz mýta usiluje rovněž. V nich dávala námitky proti možnému zahájení jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBÚ), kterým ministerstvo chtělo smlouvu s Kapschem prodloužit. Firma by tím řízení prakticky zablokovala.

JŘBÚ bylo jedinou cestou pro ministerstvo, jak smlouvu prodloužit. Za dobu desetiletého kontraktu totiž nebylo schopné připravit novou, otevřenou soutěž na provozovatele mýtného systému.

Úředníci ale vymysleli plán, jak neustálé námitky na ještě neexistující řízení obejít: jednání oficiálně zahájili v neděli, tedy v době, kdy od SkyToll nemohlo nic poštou přijít, a dokončil ho v tentýž den podpisem smlouvy. Ministerstvo ovšem tvrdí, že podpis o víkendu byla vlastně náhoda a vše proběhlo v souladu se zákonem.

SkyToll, který provozuje mýto na Slovensku, proti plánům na prodloužení smlouvy s Kapschem vystupuje dlouhodobě.

„Přestože mělo ministerstvo dopravy na vyjádření zákonnou lhůtu deset dní, tak do dnešního dne bohužel nemáme žádnou odpověď, stejně tak jako na žádnou z dalších námitek, které jsme podávali každý pracovní den,“ říká Jindřich Jindřich, který mediálně SkyToll zastupuje.

ÚOHS mohl smlouvu zablokovat

Stát měl přitom důvody, proč uzavírat smlouvu s Kapschem rychle a bez připomínek. Zabránit tím mohl například předběžnému opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, aby se smlouva nemohla podepsat. V minulosti takto ÚOHS blokoval státu například podpis smlouvy na rychlíky mezi Plzní a Mostem.

„Obsah obou dodatků byl smluvními stranami velmi složitě dojednáván po několik měsíců. Práce běžely i o víkendu. Ve chvíli, kdy byl obsah dodatků připraven, bylo zahájeno jednací řízení, dohoda byla uzavřena a smlouvy podepsány.,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Podle něj nešlo o překvapivý krok, o zadání Kapschi informovali vládu.

Podle Lucie Moravčíkové ze společnosti Otidea zabývající se administrací veřejných zakázek není postup ministerstva nezákonný. „Není běžné ani obvyklé, že by se na úřadech podepisovaly smlouvy mimo úřední dny, potažmo úřední hodiny. Podpis smlouvy o víkendu je velmi zarážející a může evokovat snahu podepsat smlouvu dříve, než by bylo možné učinit jakékoliv kroky. Nicméně není nezákonný,“ dodala Moravčíková.

Sledoval, ale nepodepsal

Pod smlouvou je za stát podepsán náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva. Ministr Dan Ťok (nestraník za ANO) byl podpisu přítomen, ale nepodepsal se. Podle něj nejde o nic nestandardního. Ministerstvo opakuje, že to bylo jediné možné řešení, jak odvrátit situaci, kdy by se mýto přestalo v lednu zcela vybírat. Takový plán popírá a tvrdí, že podpis o víkendu byl v podstatě náhoda.

Pětimiliardový kontrakt s Kapschem je jednou z největších veřejných zakázek přiklepnutých bez soutěže za posledních deset let. Větší byla jen smlouva na deset let na provoz dálkových vlaků s Českými drahami v roce 2009 a zakázka na údržbu vozů metra Škodě Transportation v roce 2014.