Pendolina jsou vlajkovou lodí ČD na trati mezi Prahou a Ostravou. Už od prosince by jim mohli konkurovat další dopravci.

Pendolina jsou vlajkovou lodí ČD na trati mezi Prahou a Ostravou. Už od prosince by jim mohli konkurovat další dopravci. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Stát přestane dotovat vlaky z Prahy do Ostravy, nechá je konkurenčnímu boji

  • 290
První železniční trať v Česku čeká zcela volný boj dopravců o cestující bez státních dotací. Ministerstvo dopravy poprvé neobjednalo žádné přímé vlaky mezi Prahou a Ostravou, u kterých by dopravcům hradilo ztrátu. Všechny spoje tu budou jezdit od prosince jen na podnikatelské riziko dopravců.

Stát dosud na většině tratí objednává od Českých drah provoz rychlíků a dorovnává jim ztrátu z jejich provozu. Mezi Prahou a Ostravou si teď musí dráhy na provoz vlaků vydělat samy.

"Důvodem je plánovaný vstup konkurenčních dopravců, který by v případě objednávky od jednoho dopravce ostatní znevýhodňoval," vysvětluje Ondřej Michalčík, ředitel odboru veřejné dopravy ministerstva dopravy.

Stát sice ušetří, ale nemá současně kontrolu nad tím, jaký provoz na trati bude: může se teoreticky stát, že všichni dopravci zjistí, že provoz je ztrátový, a spoje ukončí. To však není příliš pravděpodobné: podle odborníků je trať mezi Prahou a Ostravou takřka jediná, kde se uživí osobní doprava bez dotací.

K Českým drahám, které už bez dotací provozují na trase pendolino, přibude ještě letos RegioJet Radima Jančury, o rok později také Rapid Express.

České dráhy podle svého mluvčího Petra Šťáhlavského plánují od prosince stejný počet vlaků mezi oběma městy jako dosud, i když na něj nedostanou ani korunu od státu. "Musí si na sebe vydělat," potvrdil Šťáhlavský.
 
RegioJet zatím o spuštění svého vlaku jen mluví a postupně posouvá termín startu. Firma dosud neukázala, s jakými vagony bude jezdit, lokomotivy postupně procházejí úpravami pro provoz na české železniční síti. Aktuálně plánují start provozu na léto.

Ušetřené peníze zlepší dopravu na jiných místech

Spoje RegioJetu jsou uvedeny v platném jízdním řádu, počítá se až s devíti páry vlaků denně, ale takový počet není zatím jistý. Firma sama odmítá plány zatím konkretizovat, i když už začala s náborem stevardek. Od prosince roku 2012 chce na trať vyjet také společnost Rapid Express Leoše Novotného.
 
Stát ušetřené finanční prostředky na trati mezi Prahou a Ostravou přesune jinam. Objedná vlaky doplňující pravidelný provoz na jiných linkách dálkové dopravy a nově vlaky mezi Bohumínem a Břeclaví, které letos jezdí částečně bez dotací. "Hrozilo tam, že by dráhy na této trase výrazně omezily provoz," vysvětlil Michalčík.
 
Konec dotací mezi Prahou a Ostravou znamená jiné plánování vlaků na této trati pro Správu železniční dopravní cesty. "Dosud měly přednost vlaky v závazku veřejné služby, teď bude rozhodovat rychlost spoje," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Nejlepší časy by tak měla dostat pendolina. Podle SŽDC je kapacita trati dostatečná a všichni tři dopravci by se měli na trasu vejít včetně dojezdu a začátku na pražském hlavním nádraží.

SŽDC uzavírá s dopravci nové smlouvy, které mají zamezit tomu, aby si dopravci zabrali v grafikonu i spoje, které nevyjedou. To je teď příklad RegioJetu, který má v jízdním řádu vlaky s označením, že platí od dne vyhlášení.

Pokud by se takto chovalo více dopravců, mohli by zbytečně zabírat místo na trati. "Ve smlouvách řešíme, že budou muset dopravci platit i za vlaky, které nevyjedou. Nebude tak možné jen tak virtuálně blokovat trať," dodal šéf SŽDC Pavel Habarta.