Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát ustoupí Jančurovi, nebude platit ČD za vlaky z Prahy do Brna

  14:04aktualizováno  14:04
Soukromý dopravce RegioJet vstoupí v prosinci na železniční trať mezi Prahou a Brnem. Novou konkurenci pocítí České dráhy už brzy: ministerstvo dopravy u nich přestane objednávat část vlaků. Majitel dopravní firmy Radim Jančura navíc požaduje zrušit i objednávku nočních vlaků.

Radim Jančura představuje nový vagón Astra. | foto:  Michal Šula, MAFRA

RegioJet podle návrhu jízdního řádu bude jezdit dvakrát denně: první vlak v 15:19 pojede z Prahy do Bratislavy, druhý o dvě hodiny později přes Brno do Starého Města u Uherského Hradiště. Z Brna budou vlaky vyjíždět do Prahy v 6.09 a 7.09.

Už na jaře se proto Jančura obrátil na ministerstvo s tím, aby zrušilo objednávku páru vlaků Ex 572/573 Josef Ressel. Jedná se o vlak s odjezdem z Brna po sedmé hodině ráno a ve tři vracející se do Brna z hlavního města. Jančura chce jezdit ve velmi podobné časy.

Nová vlaková bitva. RegioJet zlevnil o pětinu. Hysterie, říká Leo Express

„Spoj společnosti RegioJet nabídne minimálně stejnou kvalitu a násobně vyšší přepravní kapacitu. Daný spoj společnosti RegioJet bude taktéž provozován na vlastní nebezpečí a náklady této společnosti. Není proto důvod, aby jemu odpovídající spoj byl zajišťován duplicitně v závazku veřejné služby,“ napsal Jančura na ministerstvo dopravy.

A s požadavkem uspěl. „Ministerstvo dopravy návrh společnosti RegioJet na zrušení objednávky konkrétních dvou párů vybraných vlaků obdrželo v polovině března letošního roku. Žádosti jsme vyhověli v případě páru vlaků na trase Praha – Brno,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Expresní vlaky mezi Prahou a Brnem jsou součástí expresní linky Ex3 pro vlaky mezi Děčínem a Břeclaví, loni za ně stát zaplatil 329 milionů korun. Ztráta této linky, kterou stát doplácí, výrazně klesá, především po nasazení nových jednotek railjet, loni spadla na 70 korun za kilometr.

České dráhy se zatím nevyjádřily k tomu, zda budou neobjednaný pár vlaků provozovat dál na vlastní riziko. „V této věci zatím není rozhodnuto. Příprava jízdního řádu stále probíhá, stejně jako jednání s ministerstvem dopravy,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Spor i o noční vlaky na Slovensko

RegioJet ale zatím neuspěl s žádostí o zrušení objednávky nočních vlaků na Slovensko. Jančura žádá o zrušení páru vlaku EuroNight Slovakia. Bohemia už jezdí na vlastní riziko.

VIDEO: Škoda ukázala lokomotivu Emil Zátopek pro Deutsche Bahn

Všechny noční vlaky, které stát objednává, jsou čím dál ztrátovější i kvůli tomu, že na Slovensko jezdí už i oba soukromí dopravci přes noc a nabídka se tak výrazně zvětšila. „RegioJet a Leo Express dnes nabízí větší kapacitu než České dráhy. Proto spoj Slovakia již není možno nazývat závazkem veřejné služby, neboť RegioJet má obdobnou obslužnost a jede pouhých 15 minut před tímto vlakem. Je to povinnosti ministerstva dopravy monitorovat nabídku dopravců, kteří provozují vlaky do Košic již třetím rokem,“ dodal Jančura.

Ministerstvo ale tvrdí, že návrh přišel od RegioJetu v době, kdy byla jednání k objednávce na noční vlaky pro příští jízdní řád už uzavřená. „Nicméně pokud bude mít společnost Regiojet o zajištění komerčních služeb vážný zájem i v listopadu 2016, kdy začne se zahraničními partnery projednávání jízdního řádu pro další období, budeme se zabývat možností ukončení státní objednávky,“ dodal Neřold.

Jančurovy vlaky začaly jezdit po českých kolejích v září 2011:

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.