Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Silnice prvních tříd dostanou pruhy navíc. Přimalování vyjde na 78 milionů

  14:03aktualizováno  14:03
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) letos začne rozšiřovat některé frekventované silnice o třetí pruh. Stát si od chystaného kroku slibuje větší bezpečnost na vozovce. Náklady na rozšíření odhaduje Ředitelství silnic a dálnic na 78 milionů korun a už vypsalo soutěž na zhotovitele.

Náklady na rozšíření silnice odhaduje Ředitelství silnic a dálnic na 78 milionů korun a už vypsalo soutěž na zhotovitele. | foto: Jana Fuksová, MF DNES

Podle ŘSD rozšiřování některých frekventovaných silnic o třetí pruh levnější, rychlejší a často smysluplnější řešení než přistavovat nové pruhy oběma směry.

Nebezpečné úseky na silnici I/3 z Mirošovic na jih Čech.

Nebezpečné úseky na silnici I/3 z Mirošovic na jih Čech.

Jako první půjde na řadu úsek silnice číslo 3 mezi sjezdem z D1 v Mirošovicích a Benešovem. Na čtrnácti kilometrech už částečně třetí pruh je, ale jen v některých úsecích. Nově se vytvoří i na dalších místech. Stát přitom až na pár výjimek nebude muset silnici rozšiřovat, upraví pouze šířku pruhů.

Pruhy za desítky milionů korun

Součástí úprav bude umístění takzvaných balisetů, tedy plastových dopravních sloupů, které mají řidiče zpomalit. Opticky totiž zužují pruh a psychologicky působí na to, aby dal nohu z plynu. Úpravy prý ŘSD stihne ještě letos.

Správci silnic si vybrali jeden z nejfrekventovanějších úseků silnic první třídy: podle posledního sčítání dopravy v roce 2010 mezi Mirošovicemi a Benešovem denně jezdí přes 20 tisíc vozidel.

ŘSD vysvětluje úpravy především snahou o zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu. Vybírá si úseky, kde nepotřebuje příliš silnici rozšiřovat a vykupovat další pozemky. Další rozšíření na tři pruhy má připravené na silnici 11 u Týniště nad Orlicí.

Na Západě se pruhy navíc osvědčily

Třetí pruh je běžný na podobných silnicích například v Bavorsku, pomáhá omezovat především nebezpečné předjíždění. To bývá často jedním z hlavních důvodů smrtelných nehod. Plynulejší jízda může navíc přinést úsporu paliva.

Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti se podobné řešení osvědčilo ve Švédsku, kde díky němu nehodovost na podobných silnicích dosahuje podobných statistik jako u dálnic. A ty bývají obecně nejbezpečnější. „Při předjíždění na silnicích se dvěma pruhy jde často o čelní střety a nejhorší nehody. Řidiči čekají, že jim protijedoucí uhne,“ vysvětlil Budský.

Podle něj je důležité, aby byly úseky s dvěma pruhy v jednom směru dostatečně dlouhé, aby rychlejší auta stihla ta pomalejší předjet.

Jako první půjde na řadu úsek silnice číslo 3 mezi sjezdem z D1 v Mirošovicích a Benešovem.

Jako první půjde na řadu úsek silnice číslo 3 mezi sjezdem z D1 v Mirošovicích a Benešovem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Změnu názvu SŽDC nechystá, musel by se kvůli tomu přepisovat zákon.
Správce železnice má nové logo za dva miliony, krkolomný název zůstává

Největší státní organizace podle počtu zaměstnanců změní od 1. ledna své logo. Správa železniční dopravní cesty za nový vzhled zaplatí 1,9 milionu korun....  celý článek

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003
Chcete peníze od úřadu? Nesmíte nás kritizovat, vzkázal Liberecký kraj

Členové Železniční společnosti Tanvald nesmí kritizovat představitele Libereckého kraje a jeho společností. Je to zásadní podmínka krajské dotace 150 tisíc...  celý článek

Letadlo Boeing 737 MAX v nátěru pro Travel Service. Tuzemský dopravce jich má...
Travel Service má nejvíce letadel v historii, chce navýšit podíl v ČSA

Letecká společnost Travel Service letos znovu výrazně dominuje dopravě Čechů k moři. Na letní sezónu má ve flotile 48 letadel, nejvíce v historii. Své základny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.