"Zajistíme, aby stavební spořitelny nemohly žít na úkor klientů. Není možné, aby své finanční výkyvy řešily zvýšením poplatků," slibuje náměstek ministra financí Tomáš Prouza.
Antimonopolnímu úřadu ani ministerstvu financí se nelíbí, že klienti nemají úniku před poplatky, jež si spořitelny strhávají z účtů. U jedné pojišťovny klient musí vydržet pět let, aby nepřišel o státní podporu.
Téměř všechny spořitelny letos zdražily poplatky a zároveň přiznaly, že si tím kompenzují vyšší úroky, jež klientům slibovaly.
"Na trhu neexistuje konkurence. Stát přitom do systému stavebního spoření dává hodně peněz, takže máme právo do tohoto systému promluvit," dodává Prouza.
Podle něj by se mělo zákonem lidem dovolit, aby mohli přecházet od jedné spořitelny ke druhé. Případně by stát mohl spořitelnám nařídit "poplatkový strop", aby nemohly měnit pravidla uprostřed hry, jako to udělaly letos.
Jak na úvěr ze stavebního spoření? |
Ministerstvo financí chce raději připravit svůj vlastní plán, jak přistřihnout spořitelnám křídla, a věří, že jej prosadí, aby se postavení klientů spořitelen posílilo od ledna 2006.