Po vzniku nového státního holdingu Český aeroholding s kapitálem třicet miliard korun je jasná jedna věc: právníci, poradci a znalci se mohou těšit na hodně práce kvůli spoustě smluv a posudků.
"Zkusme být v něčem lídrem a kreativní, ostatně o tom mluví i Lisabonská smlouva," hájí plán Českého aeroholdingu šéf ČSA i Letiště Praha Miroslav Dvořák.
"Je to evropský unikát, celá Evropa liberalizuje – odděluje koleje od mašin, drát od elektřiny a my jdeme opět proti proudu. Klasicky české řešení," kontruje analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.
Dvořák tvrdí, že nejde o spojení, ale jen o sloučení pod jeden holding vlastněný ze sta procent státem. Holding bude mít pod sebou sedm různých společností – od samotné letecké dopravy až po údržbu letadel. Pět z nich už víceméně existuje, dvě musí ještě založit. Půjde o firmu na výcvik leteckého personálu a na správu a údržbu budov.
Hospodaření aeroholdingu je stále ve hvězdách
ČSA měly být podle původních plánů prodané už loni, stát si je ale nakonec ponechal poté, co zůstal jediný zájemce – Travel Service. Podle vrchního ředitele správy majetku ministerstva financí Tomáše Uvíry by měly začít přípravy na prodej ČSA po roce 2012 a nejpozději v roce 2015.
Otázkou je, jak se podaří firmu oživit: dosud je bez rozprodejů majetku ve ztrátě téměř 1,4 miliardy korun a před sebou má zimu, kdy aerolinky příliš nevydělávají. Navíc stále hrozí, že Evropská komise bude od ČSA požadovat, aby vrátily 2,5 miliardy korun, které dostaly od státu ještě za vedení bývalého šéfa Radomíra Lašáka.
Stát však stály ČSA už podstatně více: když z firmy odcházel v roce 2003 šéf Miroslav Kůla, měla firma téměř dvě miliardy korun na účtech.
Ty svými velkými nákupy a neúměrným zvyšováním mezd "vyluxoval" Jaroslav Tvrdík, Lašák se pokusil díru zalepit dalším rozprodejem majetku, výnos z něj skončil kvůli ztrátovému hospodaření víceméně ve vzduchu.
A prodejem majetku zachraňuje hospodaření ČSA i Miroslav Dvořák, pod kterým aerolinky stále prodělávají. "Daňové poplatníky stály ČSA už devět miliard korun," tvrdí spolumajitel Travel Service Jiří Šimáně. Jeho firma se chce kvůli spojení obrátit na Evropskou komisi.
Podle Dvořáka je projekt ale samofinancovatelný a holding nebude chtít od státu ani korunu. Ještě před samotnými ČSA může stát prodávat jiné části holdingu. "O tom se může začít diskutovat ještě před rokem 2012," uvedl Uvíra. Jaké části holdingu by to měly být, není podle něj jasné. Stát nemůže prodat jen samotné letiště, to mu totiž zakazuje zákon.
ČSA podle vedení žádná privilegia mít nebudou
Nový management mluví o budoucnosti holdingu v superlativech. "Je to záchrana podstatné části majetku," tvrdí Dvořák. "Jde už o rozvoj nových hodnot," říká šéf dozorčí rady Michal Mejstřík, který situaci v samotných aerolinkách i přes stále vysokou ztrátu považuje za stabilizovanou.
Vznik holdingu se podařilo nečekaně dobře utajit: i když už prošel minulý týden poradou ekonomických ministrů, řada šéfů v obou firmách se dozvěděla o spojení až ve středu po jednání vlády.
Podle Dvořáka projekt holdingu konzultovali s antimonopolním úřadem, několikrát současně vyloučil to, že by spojením pod jednu matku mohlo vznikat nekonkurenční prostředí, které by nadržovalo ČSA.
"Je to unikátní v tom, že to je naprosto čisté," podotkl Dvořák. Aerolinky nebudou mít podle něj na letišti žádné výhody oproti jiným dopravcům, jako například množstevní slevy.