Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát prohrál spor z 90. let a zaplatí Volkswagenu dluh 301 milionů

  7:16aktualizováno  7:16
Česká republika zaplatí po prohraném sporu s firmou Volkswagen 301 milionů korun kvůli nezákonnému vypořádání dluhů po prodeji Škody Auto. Uvedly to Lidové noviny (LN), podle nichž dal ministr financí Andrej Babiš (ANO) minulý týden příkaz k proplacení sumy.
Soud v Německu - ilustrační snímek

Soud v Německu - ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Formálně podle deníku za vzniklý dluh odpovídá státem vlastněná společnost Prisko, jejíž jméno je zkratkou privatizace mladoboleslavské automobilky, kterou v roce 1991 získal právě německý koncern Volkswagen.

Původně prý dlužná částka vůči Volkswagenu činila 150 milionů, kvůli chybným smlouvám, vleklým soudním sporům a nákladům na právníky se však zvýšila.

Volkswagen v letitém sporu tvrdil, že ho Česko při privatizaci automobilky ochudilo o stovky milionů korun. LN popisují počátky sporu - v polovině 90. let se podle nich Prisko a Volkswagen domluvily na tom, že budou spolupracovat na vymožení 676 milionů korun od Motokovu, který Škodě dlužil. Prisko mělo nárok na 55,4 procenta dlužné částky, Volkswagen na zbytek.

Prisko však prý závazek nerespektovalo a v roce 1997 se s Motokovem vyrovnalo, aniž dalo německé firmě vědět. Volkswagen následně věc žaloval, případ řešily český a rakouský soud a také rozhodčí soud. Městský soud v Praze podle LN řízení zastavil, u rozhodčího soudu Volkswagen vyhrál a ČR prý prohrála letos v dubnu i u rakouského soudu.

Ministr financí Babiš LN řekl, že zjišťuje, kdo konkrétně je za "zpackaný případ" odpovědný, míní ale, že je to "skandál bývalých ministrů financí, že to před tím nikdo neřešil". Jen za právní služby musel podle Babiše stát vydat přes 65 milionů korun.

Mladoboleslavská Škoda Auto je tahounem českého exportu a dlouhodobě patří k nejvýkonnějším českým průmyslovým firmám. Firma bývá dávána za příklad úspěšné privatizace. Někdejší předlužená a stagnující automobilka se po začlenění do německého koncernu změnila v prosperující firmu. Letos by Škoda Auto měla poprvé prodat přes milion vozů a výroba v ČR má překročit rekordních 600 000 aut. Do roku 2018 chce Škoda prodávat 1,5 milionu aut ročně. Počet kmenových zaměstnanců skupiny se loni snížil o 2,4 procenta na 25 758 lidí.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.