Dálnici u Ostravy, po které denně projede 11 tisíc auta a stála 6 miliard, zřejmě čeká po 4 letech přestavba. Ilustrační snímek

Dálnici u Ostravy, po které denně projede 11 tisíc auta a stála 6 miliard, zřejmě čeká po 4 letech přestavba. Ilustrační snímek | foto: Alexandr SatinskýMF DNES

Stát reklamuje dálnici v Ostravě. Eurovia ji postavila na odpadcích

  • 384
Průzkumné vrty v podloží zvlněné dálnice v Ostravě odhalily přítomnost stavebních odpadů. Například kusy stromů nebo trubky, které tam neměly co dělat. Stát bude dálnici reklamovat, i kdyby se měla rozkopat a postavit znovu. Eurovia svaluje vinu na dodavatele.

Největší tuzemskou stavební firmu Eurovia a Ředitelství silnic a dálnic čeká zřejmě největší reklamační spor v dějinách českého stavebnictví. Důvodem je nekvalitně postavená dálnice D47 v Ostravě (nyní už označovaná jako D1) za téměř šest miliard korun. Státu došla trpělivost poté, co Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zjistilo, z čeho je postavená.

Podívejte se na snímky z průzkumných vrtů

ŘSD provedlo předminulý týden tři vrty na problematické silnici a výsledek přinesl šokující zjištění. Namísto požadovaných materiálů leží pod silnicí stavební odpad, například i odpadní trubky, kusy železa, stromy nebo cihly. Tedy nic, co by tam mohlo podle projektů být. O nálezu odpadu na stavbě dálnice informovala jako první TV Nova.

MF DNES má k dispozici interní audit ŘSD, který dává problém se stavbou za vinu Eurovii a také poukazuje na velmi chaotickou správu reklamací na ŘSD. "Vinu za deformace vozovky a mostů nese jednoznačně zhotovitel," konstatovali auditoři. Výsledek zkoumání vrtů potvrdily i dvě nezávislé laboratoře.

Na silnici chybějí například i předepsané jednotlivé vrstvy podkladu. "Je to pro nás důvod, abychom po firmě Eurovia požadovali opravu celé silnice, nejen povrchu. I kdyby to mělo znamenat celou silnici vykopat a postavit znovu," řekl šéf ŘSD René Poruba.  Eurovia se k celému problému zatím nechce vyjadřovat.

"Zatím jsme od ŘSD neobdrželi oficiální informaci o výsledcích vrtů a měření. Tyto informace máme pouze z médií. Vyjadřovat se k této záležitosti tedy budeme ve chvíli, kdy výsledky obdržíme oficiální cestou," uvedla mluvčí Petra Kučerová.

Eurovia však o potížích s kvalitou dálnice v Ostravě ví. Minulý týden nečekaně poslala zprávu, kde se "pochlubila" opravou úseku na své náklady. Není přitom obvyklé, že by stavební firmy posílaly zprávy o tom, že prováděly reklamační opravu pro ŘSD.

Problémy způsobila nekvalitní struska i odpadky

Podle Eurovie způsobila problémy nekvalitní struska, která je v podloží dálnice. Ta měla podle projektu pocházet z výroby železa na Ostravsku - jenže začala bobtnat a na povrchu se krátce po slavnostním otevření objevily asfaltové vlny. Avšak kontroloři našli v násypu i stavební odpad, o kterém se Eurovia ve své zprávě nezmínila.

Firma chce škodu vymáhat po dodavateli, jeho jméno však nesdělila. Auditoři navíc upozorňují na nedostatky ve stavebním deníku i na fakt, že stavbu projektovala společnost Dopravoprojekt Brno, která současně dělala pro ŘSD i technický dozor a souběžně na této stavbě pracovala i pro stavbaře. Podle auditorů je to střet zájmů.

Problém má však i ŘSD; jeho auditoři například zjistili, že "Kniha dokladů" byla až do provedení kontroly ve firmě Eurovia namísto v archivu ŘSD a chybí řada relevantních dokladů.

Záruka na dálnici končí v prosinci příštího roku, ŘSD už v minulosti vyjednalo za závady slevu zhruba milion korun, a tak se může nynější tažení Eurovii výrazně prodražit. V sázce je navíc také její pověst, protože firma je takřka ze sta procent závislá na veřejných rozpočtech.

Šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš tvrdí, že situace není "tak jednoduchá, jak se v televizi zdá". "Jde v podstatě jen o pár set metrů," uvedl Matyáš. Podle něj nelze firmu pojistit proti technologickým problémům či porušení předepsaných postupů, Eurovia však tvrdí, že pojištěná je.