Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Do Vídně vlakem přes Tábor? Stát řeší návrat expresů na starou trasu

  14:06
Část železniční veřejnosti chce prosadit, aby se přímé vlaky mezi Prahou a Vídní vrátily na trasu přes Tábor, po které jezdily naposledy před více než dvaceti lety. Ministerstvo dopravy zatím jejích návrh zcela neodmítlo, velké naděje ale změna zatím nemá.

Wien Hauptbahnhof | foto: ÖBBiDNES.cz

„Je to věc, kterou bych rád nechal prověřit. Mohlo by to odlehčit hlavnímu koridoru. Jednal jsem o tom se svým rakouským protějškem Aloisem Stögerem, který ale této myšlence není příliš nakloněn,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Oba ministři podepsali memorandum, že během deseti let sníží dobu jízdy mezi Prahou a Vídní na 3 hodiny a 45 minut, tedy o 25 minut oproti stávající jízdní době. 

Spojení do Vídně přes Tábor je kratší o padesát kilometrů než dnes používané trasování přes Českou Třebovou a Brno. Podle jízdních řádů ale cesta trvá zatím výrazně déle přes jih Čech, což je způsobeno hlavně přestupy a probíhající modernizací koridoru na jih Čech. 

Podle Radima Kamlera ze Spolku za bezpečnou železnici lze jízdu z Vídně do Prahy zkrátit na požadovanou dobu podstatně dříve, když se místo toho začne jezdit přes České Velenice. „Je velká škoda, že se na spojení Prahy s Vídní přes České Velenice opět pozapomnělo. Složitá modernizace trati přes Brno a Břeclav, především s ohledem na zastaralé železniční uzly, nemusí být do roku 2024 vůbec hotová, přičemž časová úspora není nijak ohromující,“ řekl Kamler.

Podle něj stačí elektrizovat trať z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic. „Již v roce 1992 se česká a rakouská strana dohodly, že celá trať bude elektrizována do roku 1995. V Rakousku se tak stalo, u nás nikoli, a to přes mnohokrát vyjádřený zájem a urgence rakouské strany, Jihočeského kraje i Českých drah,“ dodal.

Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu k memorandu podotýká: „Většina staveb zkracující jízdní dobu na české straně bude hotová do roku 2017. To, že vlak zrychlíme na úroveň autobusu, ale nemůže být cílový stav.“ Proto je podle Šlegra potřeba bez ohledu na to začít okamžitě přípravovat vysokorychlostní trať, která dobu jízdy z Prahy do Vídně přiblíží ke dvěma hodinám. 

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského záleží na ministerstvu dopravy, zda si objedná vlaky touto trasou. Připomíná však fakt, že vlaky do Vídně přes Brno neslouží jen k obsluze těchto dvou metropolí, nýbrž zajišťují také významnou dopravní obslužnost v rámci České republiky a spojují i jiné aglomerace s Rakouskem. V případě spojení přes Jižní Čechy by byl největším městem na trase Tábor.

Spojení přes Tábor a Gmünd ovšem podle Šlegra nelze chápat jako náhradu současných railjetů po koridoru, protože i východní Čechy a jižní Morava potřebují do Vídně přímo. Podle něj by to byla spíše posila, takže by bylo spojení každou hodinu, namísto dnešních dvou. „Mohlo by jít o prodloužení vlaků Hamburg - Berlín - Praha, které by navíc přijely do Vídně od západu a mohly pokračovat do Budapešti, což je rychlejší než přes Bratislavu,“ podotýká Šlegr.

Spojení do Vídně se už letos zkrátilo o půl hodiny, především díky otevření nového vídeňského nádraží. Trasování přes České Velenice by podle Šťáhlavského mohlo zdražit i jízdenky až do Vídně, protože by vlak jel delší část po rakouské železnici, kde je jízdné zhruba čtyřikrát vyšší než u nás. „Tyto rozdíly by se přirozeně promítly do ceny jízdenky,“ dodal. 

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Nedoplatky na daních v Česku vzrostly na 110 miliard. Nejvíce se dluží ČSSZ

11. května 2024  7:23

Objem daňových nedoplatků loni vzrostl meziročně o 3,7 miliardy na 110,4 miliardy korun. Je to...

Ministerstvo zjednoduší dovoz potravin, omezí administrativu

11. května 2024

Obchodníci sdružení ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR se začátkem tohoto roku rozčilovali, že...

Lidovci chtějí, aby bezdětní státu odvedli víc. Ti už si však dávno připlácejí

11. května 2024

Premium Kdo si do 35. narozenin nepořídil potomka, měl by podle návrhu KDU-ČSL v budoucnu platit o dva...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...