Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Boj o expresy do Budějovic. Soukromníci chtějí soutěž, stát ne

  12:42aktualizováno  12:42
Šest párů nových vlaků EuroCity/ InterCity má od prosince jezdit mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Mají být výrazně rychlejší než autobusy. Plán ministerstva dopravy, které si vlaky objednalo u Českých drah, ale naráží na velký odpor soukromých dopravců. Ti se totiž také chtějí dostat do systému státem objednávaných vlaků.

(ilustrační snímek) | foto: České dráhy

Objednávka počítá s tím, že ke stávajícím rychlíkům přibudou od prosince ještě vlaky kategorie EC/IC, které budou na cestě do Českých Budějovic zastavovat jen v Táboře. Tři z nich budou pokračovat do Linze, jeden do Českého Krumlova. Doba jízdy se znatelně zkrátí: oproti současným 2 hodinám a 23 minutám mají nejrychlejší spoje jet 2 hodiny a 4 minuty.

„Vlak se časově vyrovná jízdě autem a dostane se na hranici pásma akceptovatelné doby denní dojížďky. Lze tedy očekávat nárůst počtu cestujících a bude vytvořen dobrý výchozí bod pro budoucí dominantní roli železnice v tomto spojení,“ komentuje návrh ministerstva Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu.

Šestice nových vlaků v jízdním řádu přibude ke stávajícím spojům, stát tak za provoz vlaků bude platit více než dosud. Zakázku získají bez soutěže České dráhy, což se nelíbí především soukromníkům. Leo Express i RegioJet požadují po státu, aby vyhlásil veřejnou soutěž.

„Objednávkou IC a EC spojů u ČD bez soutěže na základě objednávky vylučuje MD soukromé dopravce. V takovém netransparentním prostředí tak zcela vylučuje další podnikání a rozvoj služeb pro cestující,“ říká mluvčí Leo Express Petra Valentová.

Zvažujeme právní kroky, říkají soukromníci

Oba soukromí dopravci na trase provozují autobusy bez dotací. Nové spoje vidí jako státem placenou konkurenci i kvůli tomu, že budou rychlejší. „Takovým postupem ministerstvo deformuje trh, zabraňuje rovným příležitostem a jedná proti zájmům cestujícího i daňového poplatníka,“ dodala Valentová. „Budeme požadovat náhradu škody a kvůli účelovému přímému poškození zvažujeme právní kroky,“ řekla Valentová.

„Na trase Praha - České Budějovice - Linec chce ministerstvo objednat několik párů nových rychlých spojů, což je zcela nové spojení, které se musí zadat podle nařízení EU 1370. Nikoli tedy na přímo ČD, ale s notifikací tak, aby nabídku mohli předložit i další dopravci. Dáváme v této věci i rychlý podnět na Evropskou komisi,“ uvedl tiskový mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

Ministerstvo ale odmítá, že by objednáním dalších vlaků porušilo zákony. Podle mluvčího Tomáše Neřolda ještě není jisté, o jakou kategorii vlaků půjde. „V tomto případě ministerstvo nesjednává nové objednávky, ale rozšiřuje a upravuje rozsah dopravy na lince R7 Praha - Tábor - České Budějovice, která je až do roku 2019 sjednána v rámci desetileté smlouvy právě s Českými drahami,“ řekl Neřold.

Smlouva podle něj umožňuje každoročně upravit rozsah dopravního výkonu maximálně o 5 procent. „V žádném z koncepčních dokumentů MD se nikdy neuvádělo, že by linka R7 byla v blízkém období předmětem nabídkového řízení,“ dodal.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.