(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: České dráhy

Boj o expresy do Budějovic. Soukromníci chtějí soutěž, stát ne

  • 91
Šest párů nových vlaků EuroCity/ InterCity má od prosince jezdit mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Mají být výrazně rychlejší než autobusy. Plán ministerstva dopravy, které si vlaky objednalo u Českých drah, ale naráží na velký odpor soukromých dopravců. Ti se totiž také chtějí dostat do systému státem objednávaných vlaků.

Objednávka počítá s tím, že ke stávajícím rychlíkům přibudou od prosince ještě vlaky kategorie EC/IC, které budou na cestě do Českých Budějovic zastavovat jen v Táboře. Tři z nich budou pokračovat do Linze, jeden do Českého Krumlova. Doba jízdy se znatelně zkrátí: oproti současným 2 hodinám a 23 minutám mají nejrychlejší spoje jet 2 hodiny a 4 minuty.

„Vlak se časově vyrovná jízdě autem a dostane se na hranici pásma akceptovatelné doby denní dojížďky. Lze tedy očekávat nárůst počtu cestujících a bude vytvořen dobrý výchozí bod pro budoucí dominantní roli železnice v tomto spojení,“ komentuje návrh ministerstva Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu.

Šestice nových vlaků v jízdním řádu přibude ke stávajícím spojům, stát tak za provoz vlaků bude platit více než dosud. Zakázku získají bez soutěže České dráhy, což se nelíbí především soukromníkům. Leo Express i RegioJet požadují po státu, aby vyhlásil veřejnou soutěž.

„Objednávkou IC a EC spojů u ČD bez soutěže na základě objednávky vylučuje MD soukromé dopravce. V takovém netransparentním prostředí tak zcela vylučuje další podnikání a rozvoj služeb pro cestující,“ říká mluvčí Leo Express Petra Valentová.

Zvažujeme právní kroky, říkají soukromníci

Oba soukromí dopravci na trase provozují autobusy bez dotací. Nové spoje vidí jako státem placenou konkurenci i kvůli tomu, že budou rychlejší. „Takovým postupem ministerstvo deformuje trh, zabraňuje rovným příležitostem a jedná proti zájmům cestujícího i daňového poplatníka,“ dodala Valentová. „Budeme požadovat náhradu škody a kvůli účelovému přímému poškození zvažujeme právní kroky,“ řekla Valentová.

„Na trase Praha - České Budějovice - Linec chce ministerstvo objednat několik párů nových rychlých spojů, což je zcela nové spojení, které se musí zadat podle nařízení EU 1370. Nikoli tedy na přímo ČD, ale s notifikací tak, aby nabídku mohli předložit i další dopravci. Dáváme v této věci i rychlý podnět na Evropskou komisi,“ uvedl tiskový mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

Ministerstvo ale odmítá, že by objednáním dalších vlaků porušilo zákony. Podle mluvčího Tomáše Neřolda ještě není jisté, o jakou kategorii vlaků půjde. „V tomto případě ministerstvo nesjednává nové objednávky, ale rozšiřuje a upravuje rozsah dopravy na lince R7 Praha - Tábor - České Budějovice, která je až do roku 2019 sjednána v rámci desetileté smlouvy právě s Českými drahami,“ řekl Neřold.

Smlouva podle něj umožňuje každoročně upravit rozsah dopravního výkonu maximálně o 5 procent. „V žádném z koncepčních dokumentů MD se nikdy neuvádělo, že by linka R7 byla v blízkém období předmětem nabídkového řízení,“ dodal.