Aby výstavba nových úseků silnic a dálnic mohla pokračovat, bude si stát muset vypůjčit.

Aby výstavba nových úseků silnic a dálnic mohla pokračovat, bude si stát muset vypůjčit. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stát se na stavbu silnic zadluží, chce si půjčit 37 miliard

  • 75
Ministerstvo dopravy vymyslelo nový způsob, jak zabránit masivnímu zastavování staveb nových silnic a dálnic. Potřebné peníze však nezíská ze státního rozpočtu, ale bude si je muset vypůjčit. Na stavbu nových silnic nejspíš vydá dluhopisy v hodnotě téměř 12 miliard korun a další peníze si vypůjčí od Evropské investiční banky.

Znamená to, že stavební boom v české dopravě neskončí a i příští rok bude přibývat nových úseků silnic nebo rychlejších železnic. Aby je však bylo z čeho budovat, musí se stát výrazně zadlužit.

S největší pravděpodobností proto vydá na stavbu nových silnic nové dluhopisy v hodnotě téměř 12 miliard korun. Přespříští rok si chce půjčit ještě u Evropské investiční banky (EIB) dalších 25 miliard korun. Vyplývá to z návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který má MF DNES k dispozici.

"Dluhopisy byly schválené už v minulosti a jejich vydání máme ministerstvem financí přislíbené," tvrdí ministr dopravy Gustáv Slamečka. Podle něj je i tak na dopravní stavby méně peněz, než je potřeba. Bez započítání přislíbených dluhopisů bude státu chybět na naplánované stavby až 24 miliard korun. A Slamečkův resort jedná proto s ministerstvem financí o tom, že by dluhopisů vydali ještě více, než původně ministerstvo přislíbilo.

"Ty peníze je potřeba na stavby opravdu dát, prakticky nic nového se stavět nebude," říká poslanec a člen výboru SFDI Karel Sehoř (ODS).

Většinu peněz, o které se s ministerstvem financí vyjednává, chce fond a Slamečka použít na silnice. Peníze z dluhopisů vydaných ministerstvem financí by stát rád použil především na stavby, které platí jen ze svého bez příspěvku z Evropské unie. Právě ty patří momentálně mezi nejohroženější a jde často o klíčové silnice, například úsek dálnice D47 z Ostravy na hranice s Polskem.

Čím dál větší dluh

Ministerstvo financí nechce jednání zatím komentovat. "Rozpočet SFDI na příští rok je předmětem intenzivního jednání a neradi bychom tato jednání vedli přes média," vysvětlil mluvčí Jakub Haas.

Návrh rozpočtu SFDI na příští rok počítá s tím, že peníze z dluhopisů schválených původně jen na stavbu dálnice D47 půjdou i do jiných silnic, u kterých jinak hrozí zastavení. Pravděpodobně se však nepodaří získat peníze na všechny rozestavěné projekty a stát bude muset některé z nich zastavit a zakonzervovat.

Česko se kvůli silnicím zadlužuje čím dál více. Příští rok by mělo vyčerpat poslední zbytek úvěru v celkové výši 34 miliard korun od EIB. U něj zatím splácí jen úroky, ale ne jistinu a nový úvěr vyjednává opět s EIB.

"Měl by to být úvěr na dva a půl roku, než vyprší evropské dotace," říká ředitel SFDI Jaroslav Krauter.

Peníze z úvěru mají jít hlavně na stavby, na které přijde velká část peněz z Bruselu. Podmínkou evropských dotací je zaplacení části stavby ze státního rozpočtu a právě státní kasu by měl úvěr posílit.

Peněz na dopravní stavby bude ubývat nejen kvůli škrtům ve státní kase. SFDI počítá i s tím, že vybere příští rok méně peněz na mýtném nebo silniční dani. Přesto je celkový navrhovaný rozpočet na příští rok stejný jako loni – 84 miliard korun.

Rozpočet na rok 2010, který musí SFDI do konce měsíce předložit vládě, čelí jako každý rok kritice. Například podle poslankyně a členky dozorčí rady fondu Věry Jakubkové je navrhovaný rozpočet "nestoudností".

"Není jasné, podle jakého klíče se vybírají stavby, zda jsou opravdu potřeba. Na jedné straně se mají některé stavby zastavit a konzervovat, na druhé začnou nové," podivuje se Jakubková.

S tím, že v Česku dopravní stavby vznikají často nahodile, souhlasí i někteří odborníci. "Ne vždy se staví to, co je nejvíce potřeba, ale na co je zrovna povolení," říká František Lehovec z ČVUT.

Škrty v rozpočtu na dopravu odmítá Svaz podnikatelů ve stavebnictví. "Chápeme nutnost úspor, ale prostor je v rozpočtu jinde než v investicích," tvrdí prezident Svazu Václav Matyáš.

,