Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: ČSA

Stát sníží šéfům ČSA platy, zmenší se i počet lidí ve vedení

  • 9
Platy manažerů v Českých aeroliniích klesnou od prosince nejméně o třicet procent, žádá si to nový šéf aerolinek. Navíc už zaměstnanci nemohou počítat s tím, že by dostávali velkorysé bonusy i v době, kdy firma prodělává ročně miliardy korun.

Ministerstvo financí pracuje na novém systému odměňování nejvyšších manažerů včetně představenstva nebo dozorčí rady. "Je logické, že když chceme po pilotech snížení platů o třicet procent, musí dojít ke snížení i u vedení," řekl mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.

O snižování

"Je logické, že když chceme po pilotech snížení platů o třicet procent, musí dojít ke snížení i u vedení," řekl mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob

Podle něho zatím ještě nejsou nová pravidla hotová, ale základní podmínky jsou již nastavené. "Celý systém odměňování se musí předělat," dodal nový šéf dozorčí rady Miroslav Zámečník.

Aerolinky ušetří i tím, že výrazně klesne počet členů v představenstvu a dozorčí radě. V té seděl až donedávna nezvykle vysoký počet dvanácti lidí, většinou trafikantů politických stran. Jen na odměnách (ne platech) představenstvu a dozorčí radě utratily aerolinie loni 6,5 milionu korun.

Nový systém mají schvalovat akcionáři v listopadu na mimořádné valné hromadě. "Pan ministr financí Eduard Janota nám to osobně slíbil. Jde i o to, že by neměly být vypláceny bonusy tak automaticky bez ohledu na výsledek, jako dosud," řekl šéf odborové organizace pilotů CZ ALPA Filip Gaspar.

Naráží tak na systém bonusů, který si letos na jaře schválilo představenstvo a jehož přehled má MF DNES k dispozici. Podle něj manažeři firmy dostanou za letošní rok bonus až 70 % základního platu v případě, že hospodaření skončí ztrátou vyšší než 450 milionů korun. Jinak by byla odměna vyšší. Dozorčí rada propad firmy odhaduje na nejméně tři miliardy korun.

Loni měl balík na roční odměny pro manažery mnohem tvrdší podmínky. Vedení firmy dostalo bonus jen 40 %, bez ohledu na výši ztráty ČSA. Bývalý šéf aerolinek Radomír Lašák si tak vydělal k základnímu platu 300 tisíc korun měsíčně dalších 120 tisíc korun.

Dva platy pro Dvořáka?

Nový šéf aerolinek Miroslav Dvořák včera dozorčí radě představil svůj plán, jak zachránit aerolinky. Ten se příliš neliší od návrhů Lašáka a bývalého šéfa dozorčí rady Václava Nováka: kopíruje hlavně škrty v nákladech, nově však více mluví o podpoře výnosů. "Výnosy plánuji zvýšit především tím, že se zaměříme na zlepšení systému prodeje letenek a na posílení aktivního marketingu," řekl včera v tiskové zprávě Dvořák. ČSA dosud svůj tržní podíl v Praze spíše ztrácely, jejich letenky vycházejí ve srovnání s konkurencí často mnohonásobně dražší.

Na návrhu se podílela i poradenská společnost Deloitte. Ta zřejmě přijde o výnos z poradenství z privatizace ČSA, jež je téměř u ledu.

Generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák.

Nový šéf aerolinek Miroslav Dvořák

Dozorčí rada zatím neřešila, zda bude nový šéf aerolinek Dvořák brát dva platy – za vedení Letiště Praha i ČSA. "To je výborná otázka, rád se ho na to osobně zeptám," dodal Zámečník.

Ministerstvo financí čeká, že Dvořák zatím bude mít dva platy. "Nárok na ně má, ale ještě se to neřešilo. Předpokládáme, že zvládne obě práce, je to schopný manažer," dodal Jakob.

Klíčová jednání s odboráři čekají Dvořáka až dnes. S jeho příchodem skončila "dvojkolejnost" vedení: s odboráři bude vyjednávat dále hlavně on, nikoliv i dozorčí rada, jako tomu bylo za doby šéfování Václava Nováka. Dozorčí rada trvá na tom, aby Dvořák vyjednal nejméně třicetiprocentní snížení platů.

Zatím není úplně jasný plán, jak by mohlo propojení s letištěm aerolinkám pomoci. Podle vydané zprávy po dozorčí radě by mohlo jít například o centralizaci nákupů služeb.

Podle některých členů dozorčí rady by mohlo Letiště Praha vyjít ČSA vstříc například tím, že by jim snížilo poplatky. "Nebylo by to neobvyklé, například ve Frankfurtu fungují množstevní slevy," říká člen dozorčí rady Radim Kratochvíl. ČSA se na provozu v Praze podílejí bezmála polovinou.

Letiště Praha Ruzyně

Podle něho je nespravedlivé, že například v Praze mají velké úlevy především nízkonákladové společnosti. Ty totiž dosáhnou na slevy za provoz do jakékoliv nové destinace, která ještě nemá z Prahy přímé spojení. Například první rok sleva na přistávacích poplatcích může dosáhnout až 75 %. ČSA, které mají vlastní síť, si však otvírání řady nových přímých linek nemohou dovolit.

Za všemožné poplatky ČSA utratily loni přes 2,5 miliardy korun, v této sumě jsou však nejen přistávací poplatky, ale například i peníze za navigaci letadel či parkování.

Podle mluvčí Letiště Praha Evy Krejčí by takové množstevní slevy nebylo jednoduché vypsat. "Musí to být transparentní a na takové slevy musí dosáhnout všichni dopravci," tvrdí Krejčí.