Jen mezi Prahou a Brnem tam denně projede až 110 tisíc aut. V Česku je to tedy bezkonkurenčně jedno z nejvýnosnějších míst pro majitele reklamních poutačů.
Smlouvu na pronájem stát uzavřel už v roce 1992 s českou reklamní agenturou Quo. Její část vlastnící billboardy Murdochova firma v roce 2002 koupila.
Exkluzivní kontrakt měl původně platit pouze do konce letošního roku. V roce 1998, osm let před vypršením smlouvy, ji však bývalé vedení Ředitelství silnic a dálnic prodloužilo o dalších pět let, tedy do konce roku 2011.
Důvody předčasného prodloužení a dnešní cena pronájmu však stát neoprávněně tají. "Naši právníci mě upozornili, že obsah smluv je obchodní tajemství, takže k tomu nemůžeme nic sdělit," řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.
Jednatel Murdochovy firmy Stanislav Lazar uvedl pouze, že jde o "normální tržní nájemné".
"Dálniční ředitelství cenu říct musí. Je státní příspěvkovou organizací a hospodaří s veřejnými prostředky," řekl odborník na právo na informace, advokát František Korbel.
K informacím se pokoušela dostat Asociace pro venkovní reklamu, která zastupuje některé z konkurentů News Outdoor, i jednotlivé reklamní společnosti. "Obešla jsem všechny úřady, mluvila jsem i s ministrem Šimonovským. Nikdo mi to nedokázal vysvětlit," říká Marie Homolková z brněnské společnosti Midiboard.
MF DNES požádala o zveřejnění smluv na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Ředitelství musí do 15 dnů odpovědět.
Jediný dostupný údaj je, že příjem ze všech zhruba 500 billboardů kolem dálnic, které stát firmám pronajímá, byl loni 11,4 milionu korun.
Nebezpečné billboardy
MF DNES v pátek upozornila na to, že řada reklamních poutačů není chráněna proti střetu s vozidly. Ministr dopravy Milan Šimonovský odmítl ve čtvrtek žádost o rozhovor na toto téma s tím, že je v terénu.
Na rozhovor si neudělal čas ani v pátek. Jezdil celý den po Jihomoravském kraji. Tam se příští týden jako dvojka na kandidátce KDU-ČSL bude ucházet o poslanecké křeslo.