Na případ v únoru upozornila MF DNES. Za "optimalizaci trati" požadovala Skanska 144 milionů korun, odhadovaná cena byla 203 milionů. Přestože firma byla nejlevnější, správa železnic ji vyřadila. Důvodem byla podezřele nízká cena.
SŽDC si od Skansky vyžádala podklady, které by ospravedlnily nízké ceny v její nabídce. A přestože je firma doložila, musela z kola ven.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nyní rozhodl, že vyřazení firmy Skanska bylo neoprávněné a uložil správě železnic pokutu 900 tisíc korun. Stavební firma podle úřadu doložila všechny požadavky na vysvětlení ceny.
"Zadavatel nemohl uchazeči vytýkat absenci dalších dokumentů zdůvodňujících mimořádně nízkou nabídkovou cenu, když žádné další podklady ve své žádosti nepožadoval," sdělil předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj.
"Pokud by uchazeč nebyl vyloučen, jeho nabídka se mohla stát nejvýhodnější, neboť obsahovala cenu o více než čtvrtinu nižší, než byla nabídka vybraného uchazeče. SŽDC tak svým postupem podstatně ovlivnila výběr nejvhodnější nabídky," dodal.