Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stát věnuje na železnici přes 60 miliard během deseti let

  • 104
Stát se dohodl s kraji na způsobu, jakým jim pomůže s financováním železniční dopravy. Každoročně přispěje ze státního rozpočtu 2,65 miliardami korun. Pokud by kraje nenavýšily svůj příspěvek, došlo by k velkému rušení vlakových spojů.

České dráhy dostávají na provoz ztrátových regionálních vlaků ročně od krajů necelých pět miliard korun. To jim však nestačí a požadovaly 3,2 miliardy korun navíc. Tolik peněz ale kraje ve svých rozpočtech zdaleka nemají, proto za ně tento dluh v letošním roce zaplatil stát.

Následujících deset let bude stát ročně krajům přidávat k jejich platbě 2,65 miliardy korun. Pokud dojde ke zvýšení nákladů, částka se bude odpovídajícím způsobem valorizovat.

Dohodnutá suma je nakonec nižší než drahami požadovaných 3,2 miliardy. "České dráhy ukázaly, že jsou schopné díky dlouhodobým smlouvám ušetřit v regionální dopravě 700 milionů korun," řekl ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Bude na nové vlaky

Právě smlouvy uzavírané na více let by měly dopravci umožnit také obnovu vozového parku. "Poprvé v historii byl nastaven systém, který nám umožní plnou úhradu ztráty," pochvaluje řešení mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Desetiletý kontrakt uzavře s drahami i stát, který doplácí peníze na ztrátové rychlíky. Ročně by měly dráhy dostávat 3,87 miliardy korun. Dohromady i s příspěvkem pro kraje tak stát zaplatí během deseti let za železniční dopravu nejméně 65 miliard korun.

Podle ministra to však neznamená, že na české železnici vznikne v příští dekádě monopol drah. "I nadále plánujeme postupně otevřít konkurenci až tři čtvrtiny dálkové dopravy," tvrdí ministr. - více čtěte Ministerstvo pustí konkurenci na dráhy

O konkurenci Českých drah rozhodnou kraje

Termín vypsání prvního výběrového řízení na železniční dopravu však ministerstvo zatím nezná. "Dá se však očekávat, že tak učiní až příští vláda," uvedl mluvčí úřadu Karel Hanzelka.

Postoj krajů k nástupu konkurence a vypisování tendrů je zatím nejasný. "Je to v rukou jednotlivých krajských zastupitelstev," říká šéf jejich asociace a jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Jediným regionem, který dosud vypsal výběrové řízení na železniční dopravu na významnější části svého území, je Liberecký kraj. Podle informací MF DNES v něm zvítězily České dráhy. - více čtěte Dotované vlaky na Liberecku zůstanou Českým drahám