Rychlý vlak podle státu? Jezdí šedesátkou a pomaleji než autobus

  11:32
Stát opět vymýšlí, jak zrychlit spojení z Prahy do Liberce. Zadání studie přitom počítá s tím, že vlakům mezi oběma městy bude stačit doba jízdy sto minut. Vlaky i tak nadále zůstanou pomalejší než například autobusy.

Nový vlak Regio-Shuttle RS 1 Stadler na libereckém nádraží | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Stát utratí další miliony korun za studii, jak zlepšit železniční spojení mezi Libercem a Prahou. Dosud opomíjená trasa ale zřemě zůstane i po možné modernizaci na okraji zájmu. Stát v zadání studie nepočítá s tím, že by tam vlaky jezdily rychleji než automobily.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už vypsala zakázku na studii proveditelnosti, která má ukázat, jak cestování mezi oběma městy zrychlit.

Jednou z podmínek studie na zlepšení spojení je to, aby vlaky z centra Prahy zvládly cestu do Mladé Boleslavi za pětapadesát minut a do Liberce za sto. „Za konkurenceschopné spojení se považuje takové, kdy je cestovní doba mezi centry měst srovnatelná s jinými druhy veřejné dopravy a zároveň je na trase k dispozici odpovídající množství spojů,“ uvádí SŽDC ve výzvě pro podávání nabídek.

Extrémně pomalé vlaky

Vlaky mezi Libercem a Prahou jsou dnes zcela nekonkurenceschopné, především kvůli nevhodné trati. Cesta vlakem je o 40 kilometrů delší, než autobusem a nejkratší cesta s jedním přestupem trvá 2 hodiny a 36 minut. Autobus zvládne jízdu za 65 minut z autobusového nádraží na Černém Mostě, odkud jede metro dalších 20 minut do centra Prahy. I po zrychlení železnice tak budou vlaky o čtvrt hodiny pomalejší než silnice. Při vzdálenosti 106 kilometrů po silnici mezi oběma městy vychází průměrná rychlost vlaku na 63 kilometrů za hodinu.

„Nemusí se rovnou stavět rychlotrať, ale nemá smysl modernizovat železnici na pomalejší rychlost, než má silnice,“ říká předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.

O rychlejším spojení mezi Prahou a Libercem se mluví roky, vzniklo už několik studií, kudy trasu vést. Z Prahy se mluví o trase přes Lysou nad Labem a následné napojení na trať Nymburk – Mladá Boleslav novou spojkou přes Všejany, na severu se uvažovalo například o dlouhém tunelu pod Ještědem či Javorníkem.

Podle Pavla Blažka, jednatele společnosti Korid LK organizující dopravu v Libereckém kraji, je jediným řešením, jak výrazně zrychlit cestu mezi Libercem a Prahou, stavba v částečně nové, rychlejší trase. „Je každopádně nutné alespoň vylepšit nejhorší části stávajících tratí. Nemůžeme ale mluvit do modernizace úseku ve Středočeském kraji,“ říká Blažek.

Podle něj je největší problém mezi Libercem a Turnovem, kde vlak jede více než dvakrát pomaleji než autobusy. Tento úsek znehodnocuje veškerá vlaková spojení Liberce s vnitrozemím. „V minulosti se objevilo řešení tunelu pod Javorníkem, které považujeme za dobrý krok ke zrychlení,“ dodal Blažek.

Kraj žádné spojení mezi Prahou a Libercem neobjednává, autobusy RegioJet jezdí na vlastní riziko, dálkové vlaky Českých drah s přestupem v Turnově platí stát.

Alespoň srovnatelná kvalita

Zatím poslední studie na tuto trasu začala vznikat v roce 2012. Společně se ji rozhodly zadat SŽDC se Středočeským a Libereckým krajem. Cílem bylo dosažení cestovních dob z Prahy do Liberce pod šedesát minut. „To se ukázalo jako proveditelné pouze novou tratí s vyšší rychlostí v nové stopě, což samozřejmě vedlo k velkému nárůstu investičních prostředků,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Studie pracovala až se čtrnácti variantami vedení trasy v území, do ekonomického hodnocení pak vstoupilo šest z nich. Studie ovšem není dokončena, ke konci práce na ní došlo k rozpadu zpracovatelského týmu, firma IKP CE, která ji zpracovávala, ohlásila úpadek.

Ministerstvo dopravy vysvětluje mírnější požadavky na jízdní dobu právě tím, že předchozí studie proveditelnosti vedly k drahým řešením, u kterých by nevyšla ekonomická návratnost.

„Cílem železničních projektů není být u každého spojení rychlejší než automobil či autobus, ale nabídnout dostatečnou kapacitu, srovnatelnou jízdní dobu a komfort s minimem, či pokud možno žádným přestupem. Samozřejmě jde také o přiměřenou cenu,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...