Lepšího svezení se tak mají dočkat například řidiči na jedné z nejstarších částí Pražského okruhu mezi Slivencem a začátkem plzeňské dálnice, soutěž je vypsána i na dlouho očekávanou stavbu obchvatu Chrudimi.
Šestice nových zakázek na stavbu či opravu silnic je první vypsanou soutěží od prosince loňského roku. Nedostatek peněz na dopravní stavby přinutil ŘSD zabrzdit tempo vypisování nových soutěží na dálnice.
"Tyto důležité akce budou sice vysoutěžené, ale to neznamená, že jejich výstavbu okamžitě zahájíme," vysvětlila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Podle ní je ale důležité mít stavby připravené a vysoutěžené, aby mohli začít stavět hned v okamžiku přidělení peněz.
Stavební firmy vypsání nových zakázek sice vítají, ale současně se netají obavami z toho, kdy se skutečně začne stavět. "Jestliže nám stát stále dluží peníze za stavby dálnice a nejsou na stavby těchto nových peníze, tak mi vypisování takových soutěží připadá poněkud bláznivé," říká prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.
Stavební firmy navíc tvrdí, že kvůli zpomalení či zastavení některých staveb budou muset propouštět. Na nové silnice schází dvacet miliard korunu.
Pět ze šesti staveb v soutěži má platit kompletně český stát, pouze úsek silnice R35 je z velké části financován z evropských peněz.
NOVÉ SOUTĚŽE NA SILNICE | |
Úsek | Cena |
I /16 Byšice - Mělnické Vtelno - rekonstrukce 14,74 kilometru | 170 milionů korun |
Pražský okruh Slivenec - Třebonice, rekonstrukce 6,8 kilometru |
850 milionů korun |
R35 Sedlice-Opatovice, dostavba estakády | 1,428 miliardy korun |
I/50 křižovatka Nesovice | 267 milionů korun |
I/17, první část obchvatu Chrudimi | 1,167 miliardy korun |
I/38, oprava vozovky ve Vlkavě |
176 milionů korun |