Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Mnichova nejrychleji po silnici. Stát vzdal rychlovlaky do Bavorska

  16:35aktualizováno  16:35
Sliby o výrazném zrychlení cestování mezi Českem a Bavorskem končí. Ministerstvo dopravy, které v minulosti opakovaně slibovalo cestování vlakem mezi Prahou a Mnichovem pod tři hodiny, vylepší na české straně železnici jen nepatrně: elektrifikuje ji a mírně zrychlí.

Cesta do Mnichova bude i nadále nejrychlejší po dálnici. | foto: Profimedia.cz

I nadále tak bude na čas výrazně vyhrávat silniční spojení. Vlakům dosud cesta trvá šest hodin, autobusy ji zvládají zhruba za pět. Autem je cesta ještě rychlejší. 

Zatímco do lepšího spojení mezi Prahou a Plzní stát investoval už desítky miliard korun, dál k hranicím počítá i nadále s jednokolejnou tratí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje, že úsek z Plzně na státní hranici po roce 2019 pouze elektrifikuje a zvýší rychlost maximálně na 160 kilometrů v hodině.  

„Trať by se měla v letech 2019 až 2025 celá elektrifikovat. Téměř v celé délce bude nadále jednokolejná,“ citovala agentura ČTK Pavla Paidara  ze SŽDC při diskusi v Holýšově na Domažlicku.

Výjimkou má být přeložka z Plzně do Zbůchu, kde není zástavba, a krátké úseky z Chotěšova do Stodu, z Radonic k Domažlicím a z nádraží Domažlice do zastávky Domažlice-město.

Maximální rychlost má stoupnout ke 140 kilometrům v hodině ve vybraných úsecích, vlaky s naklápěcí skříní budou moci jezdit až 160 kilometrů v hodině. Jízdní doba klesne minimálně: mezi Plzní a Domažlicemi o deset minut na 35 minut. 

Zpráva o výrazně menších investicích do tratí přišla jen pár dní poté, co se český ministr dopravy Dan Ťok a jeho bavorský kolega shodli na tom, že chtějí cestu mezi oběma metropolemi zkrátit z 5 hodin a 51 minut nejméně o hodinu a půl. Už Ťokovi předchůdci ale mluvili o zkrácení na tři hodiny, podmínkou by byla ale stavba vysokorychlostní trati. 

„Naším záměrem je, abychom zkapacitnili, zrychlili a elektrifikovali trasu, ve které dnes trať vede,“ řekl Ťok. 

Železniční spojení s Bavorskem ubývá na svém významu. Německé dráhy například zrušily přímo spojení mezi Prahou a Norimberkem vlakem, místo toho posílají do Prahy autobus. Podobně už provozují autobusy mezi Mnichovem a Prahou. 

Zpomalení investic do železnice je částečně i vítězstvím lobby silničních dopravců. Stát totiž současně slíbil, že prodlouží silnici R6 do Bavorska, aby se stala alternativou pro dálnici D5.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.