Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chce cyklistické ulice, auta by v nich mohla jezdit jen dvacítkou

  12:19aktualizováno  12:19
Stát chce výrazně zpříjemnit cyklistům jízdu po městech. Kromě peněz na budování cyklostezek a nových cyklopruhů chce dát městům možnost vybudovat i cyklistické zóny, kde budou mít auta výrazně sníženou rychlost.

Cyklostezka v centru Liberce. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Po letech miliardových investic do cyklostezek chce nyní stát hlavně změnit legislativu a umožnit obcím a městům usnadnit provoz cyklistů. „Je potřeba vnímat cyklistiku, že je to jeden z druhů dopravy. Auta a kola se musí vzájemně respektovat,“ říká náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. 

Návrh na změnu zákona včetně fotografií pruhů naleznete zde

Ministerstvo proto do projednávaného zákona o provozu na pozemních komunikacích doplnilo dvě zásadní legislativní změny: možnost vytvořit cyklistické zóny ve městech a budování cyklopruhů na vozovce i tam, kde se o silnici budou dělit s auty. 

Jízdní pruhy pro cyklisty na silnicích už vznikají roky, nově ale mají mít šanci vzniknout i tam, kde se vedle sebe nevejde auto a jízdní kolo. Do pruhu bude moci zajet i automobil, nesmí ale ohrozit ani omezit cyklistu v jízdním pruhu. 

„Nejsme cyklofanatici“

Ještě větší změnou je možnost vytvoření cyklistických zón. Ministerstvo se inspirovalo v Rakousku a Německu. Půjde o ulice, kde budou mít auta omezenou rychlost na dvacítku, cyklisté budou mít absolutní přednost. 

„Není to nic proti autům. Jsou to návrhy, které mohou nastartovat velké změny v přístupu k cyklistice,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek. Podle něj už mají některá města cyklistické zóny připravené, například Uherské Hradiště.

Vítáte návrh na vznik cyklozón ve městech?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 30. července 2015. Anketa je uzavřena.

Ne 6587
Ano 6168

„Nejsou to změny, které jsou pro nějaké cyklofanatiky, ale prakticky pro každého,“ dodal člen správní rady Asociace měst pro cyklisty a starosta Uničova Dalibor Horák. Cílem opatření je navýšit počty cyklistů na úkor individuální automobilové dopravy. 

Na ministerstvu už vzniklo i speciální oddělení, které má cyklistiku na starosti. „Snažíme se celý obor komplexně uchopit. Je to významný druh dopravy, která má budoucnost a je relativně málo investičně náročný,“ dodal Čoček.

Stát dal dosud na rozvoj cyklostezek od roku 2000 1,5 miliardy korun, další miliardy proudily z evropských fondů. Nově chce stát podpořit i projektování: peněz je totiž dost, ale obce nemají často připravené projekty, protože na plány nemají peníze. Nově jdou peníze na cyklostezky i z programu Státního fondu dopravní infrastruktury zaměřeného na bezpečnost dopravy.

Autor:


Témata: Cyklostezka




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.