Cyklostezka v centru Liberce.

Cyklostezka v centru Liberce. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Stát chce cyklistické ulice, auta by v nich mohla jezdit jen dvacítkou

  • 1452
Stát chce výrazně zpříjemnit cyklistům jízdu po městech. Kromě peněz na budování cyklostezek a nových cyklopruhů chce dát městům možnost vybudovat i cyklistické zóny, kde budou mít auta výrazně sníženou rychlost.

Po letech miliardových investic do cyklostezek chce nyní stát hlavně změnit legislativu a umožnit obcím a městům usnadnit provoz cyklistů. „Je potřeba vnímat cyklistiku, že je to jeden z druhů dopravy. Auta a kola se musí vzájemně respektovat,“ říká náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. 

Návrh na změnu zákona včetně fotografií pruhů naleznete zde

Ministerstvo proto do projednávaného zákona o provozu na pozemních komunikacích doplnilo dvě zásadní legislativní změny: možnost vytvořit cyklistické zóny ve městech a budování cyklopruhů na vozovce i tam, kde se o silnici budou dělit s auty. 

Jízdní pruhy pro cyklisty na silnicích už vznikají roky, nově ale mají mít šanci vzniknout i tam, kde se vedle sebe nevejde auto a jízdní kolo. Do pruhu bude moci zajet i automobil, nesmí ale ohrozit ani omezit cyklistu v jízdním pruhu. 

„Nejsme cyklofanatici“

Ještě větší změnou je možnost vytvoření cyklistických zón. Ministerstvo se inspirovalo v Rakousku a Německu. Půjde o ulice, kde budou mít auta omezenou rychlost na dvacítku, cyklisté budou mít absolutní přednost. 

„Není to nic proti autům. Jsou to návrhy, které mohou nastartovat velké změny v přístupu k cyklistice,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek. Podle něj už mají některá města cyklistické zóny připravené, například Uherské Hradiště.

Vítáte návrh na vznik cyklozón ve městech?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 30. července 2015. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 6587
Ano
Ano 6168

„Nejsou to změny, které jsou pro nějaké cyklofanatiky, ale prakticky pro každého,“ dodal člen správní rady Asociace měst pro cyklisty a starosta Uničova Dalibor Horák. Cílem opatření je navýšit počty cyklistů na úkor individuální automobilové dopravy. 

Na ministerstvu už vzniklo i speciální oddělení, které má cyklistiku na starosti. „Snažíme se celý obor komplexně uchopit. Je to významný druh dopravy, která má budoucnost a je relativně málo investičně náročný,“ dodal Čoček.

Stát dal dosud na rozvoj cyklostezek od roku 2000 1,5 miliardy korun, další miliardy proudily z evropských fondů. Nově chce stát podpořit i projektování: peněz je totiž dost, ale obce nemají často připravené projekty, protože na plány nemají peníze. Nově jdou peníze na cyklostezky i z programu Státního fondu dopravní infrastruktury zaměřeného na bezpečnost dopravy.