Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát za některé rychlíky zaplatí třikrát více než dosud

  11:08aktualizováno  11:08
Ministerstvo dopravy čeká výrazný skok v platbách za rychlíky mezi Plzní a Mostem a Pardubicemi a Libercem. Místo 56 korun za kilometr zaplatí Českým drahám 127 korun. Drahám totiž skončila pro ně nevýhodná smlouva z roku 2006, do které se samy dostaly svojí snahou zabránit vstupu konkurence na trh.

Ilustrační foto. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Nově uzavřené roční smlouvy na provozování rychlíků na obou tratích zveřejnilo Ministerstvo dopravy ve středu na svých stránkách. Vyplývá z nich, že za každý kilometr rychlíků mezi Libercem a Pardubicemi zaplatí stát Českým drahám 127 korun, dosud platí 56 korun. Na trati by měly jezdit stejné soupravy jako dosud. Ministerstvo bude jejich provoz stát 132 milionů korun. 

Podobný skok čeká ministerstvo v platbách i na trati Plzeň - Most. Tam dosud platí stát 27,61 Kč za kilometr, od nového jízdního řádu cena stoupne na 88 korun za kilometr. Celkově stát zaplatí 40 milionů korun. 

V porovnání s jinými rychlíky platit stát na těchto trasách výrazně méně. České dráhy totiž před lety kvůli obavám z konkurence nabídly v první ministerské soutěži naprosto nesmyslné ceny hluboce pod skutečnými náklady. Teď se cena přiblížila skutečným nákladům.

O provoz rychlíků měla na obou tratích zájem i společnost Arriva. Ministerstvo ale nakonec v poptávkovém řízení dalo přednost Českým drahám. „Naše nabídka by státu ušetřila 3,4 milionu korun a cestující by ušetřil až čtvrtinu ceny z jízdného. Takto občan bude platit dvakrát, jednou v daních a jednou v ceně za jízdenku. Doufám, že se soutěže na dálkové vlaky rozjedou co nejdříve, aby se cestující dočkal lepších služeb a stát ušetřil veřejné prostředky,“ řekl šéf Arrivy v Česku Daniel Adamka. 

Ministerstvo nakonec přestalo letos v září s Arrivou jednat kvůli formální chybě v jejich nabídce.  Podle úřadu totiž měla krátkou platnost. „Je potřeba, aby ta nabídka byla závazná po dobu 70 dnů z toho důvodu, že my dříve smlouvu uzavřít nemůžeme,“ uvedl tehdy Martin Novák z tiskového oddělení.

Obě tratě by měly být mezi prvními, které stát pustí do soutěže. Exministr dopravy Antonín Prachař uvedl minulý týden, že by první soutěže na rychlíky měly být vyhlášené ještě letos. 

Kontrakt na ostatní dálkové vlaky na příští jízdní řád ještě stát s Českými drahami neuzavřel. 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlak EC250, který výrobce Stadler nazval Giruno
Švýcaři testují v Česku svůj nový rychlovlak pro nejdelší tunel

Po českých kolejích začal jezdit nový rychlovlak od společnosti Stadler. Cestující se s ním ale nesvezou: výrobce ho jen testuje na zkušebním železničním...  celý článek

Jana Petrášová má na starosti všechny silniční uzavírky, v centru pracuje tři...
Stát chce navigovat řidiče v zácpách, o zakázku bojuje O2 s firmou Vars

Vyhnout se zácpám je snem každého řidiče. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) po několika letech oživilo plány na vybudování systému, který by jim v tom měl...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
Nenápadný skokan na trhu s auty: Dacia je v Česku už na čtvrtém místě

Kdysi spíše vysmívaná značka je na českém trhu čím dál větším konkurentem pro zavedené automobilky. Dacia se poprvé v historii dostala mezi čtyři...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.