Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výhybky nebo pražce od jediné firmy. Ťok chce ukončit monopoly na dráze

  5:00aktualizováno  5:00
Mimořádně výnosný byznys několika vyvolených firem s dodávkami různých dílů pro železniční stavby skončí. Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty připravily poprvé zásadní materiál, v kterém ukazují, že díly za miliardy korun ročně mohou na českou železnici dodávat jen monopolní dodavatelé.

Ilustrační foto. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

„Monopolní dodavatele na železnici vnímám jako velký problém. SŽDC dostala za úkol připravit materiál, jak změnit monopolní stav u některých částí železnice,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Materiál bude projednávat ministerstvo a SŽDC na veřejném zasedání v pondělí, úřad ho už zveřejnil i na svých stránkách. Dá se přitom očekávat velmi ostrá diskuze: monopolizace české železnice se nelíbí čím dál více firmám. Zvláště v době,  kdy na dráhy proudí rekordní objem investic a k nim se nemohou všichni dostat.

Podle materiálu je monopol například na betonové pražce, které dodává v Česku pouze společnost ŽPSV Uherský Ostroh. Z firmy se španělskými majiteli přišel na SŽDC současný náměstek pro modernizaci Mojmír Nejezchleb. O certifikaci betonových pražců se podle SŽDC snaží také například Skanska.  

Monopol je podle SŽDC také například u výhybek, ty na českou železnici dodává pouze společnosti DT - Výhybkárna Prostějov nebo její slovenská dcera. Bez konkurence jsou také Třinecké železárny u drobného kolejiva, což jsou například kolejnicové spojky či tuhé svěrky. Podobnou exkluzivitu má Šroubárna Kyjov s upevňovadly. 

Mobilní signál mohl dodat pouze Kapsch, připustila SŽDC

SŽDC také v materiálu přiznala, že do soutěží na pokrytí železnice signálem GSM-R se nemohl přihlásit nikdo jiný, než Kapsch. Dříve to přitom vytrvale odmítala. „Aby mohlo vzniknout plnohodnotné konkurenční prostředí v úrovni výrobců, musí některý z dodavatelů dodat na vlastní náklady v rámci soutěže vyhlášené SŽDC samostatný BSC kontrolér základnových stanic včetně dohledového pracoviště,“ uvádí se v materiálu. SŽDC přitom dříve kritiku za zakázky na GSM-R vytrvale odmítala, nakonec ale poslední dva velké tendry zrušila. 

V seznamu monopolních dodavatelů je například i polská společnost Tens spólka, která dodává na českou železnici zařízení pro diagnostiku jedoucích vozidel. 

Podle SŽDC se nedá porovnat, o kolik stojí díly od monopolních dodavatelů více, než kdyby si stavební firmy mohly vybírat od více dodavatelů. „Ceny nejsou srovnatelné jednoduchým způsobem – jedná se buď o komponenty s nestejnými užitnými vlastnostmi a jiným technickým a technologickým provedením nebo o komponenty, které jsou součástí schválených systémů a musejí být s nimi plně kompatibilní. Pouze velmi omezený sortiment výrobků je do českého prostředí přímo a bez úprav aplikovatelný,“ dodal mluvčí SŽDC Marek Illiaš. 

Monopol je i v projektování

Podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu není ale materiál úplný, chybí v něm například faktický monopol na projektování v režii firem patřící pod Sudop Group a také nejsou uvedeny dalekosáhlé dopady monopolu společnosti AŽD Praha v oblasti zabezpečovacího zařízení.

„Kvůli neexistenci neutrálního rozhraní nejde propojit dálkové řízení od AŽD například se stavědly od jiných firem nebo může být problém u budoucích dodávek evropského zabezpečovacího systému, pokud by nebyl v režii AŽD,“ dodal Šlegr. Podle něj monopol AŽD nemotivuje k technickému pokroku.

SŽDC v materiálu nepřímo přiznává, že z plánů na rozboření monopolů není nadšená. „Z provozního hlediska není vždy výhodou, aby v jednotlivých železničních stanicích, na jednotlivých tratích, v obvodech jednotlivých udržujících jednotek se nacházely součásti dráhy od různých výrobců, které mají odlišné požadavky na údržbu nebo náhradní díly,“ uvedla v materiálu. 

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.