Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Výhybky nebo pražce od jediné firmy. Ťok chce ukončit monopoly na dráze

  5:00aktualizováno  5:00
Mimořádně výnosný byznys několika vyvolených firem s dodávkami různých dílů pro železniční stavby skončí. Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty připravily poprvé zásadní materiál, v kterém ukazují, že díly za miliardy korun ročně mohou na českou železnici dodávat jen monopolní dodavatelé.

Ilustrační foto. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

„Monopolní dodavatele na železnici vnímám jako velký problém. SŽDC dostala za úkol připravit materiál, jak změnit monopolní stav u některých částí železnice,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Materiál bude projednávat ministerstvo a SŽDC na veřejném zasedání v pondělí, úřad ho už zveřejnil i na svých stránkách. Dá se přitom očekávat velmi ostrá diskuze: monopolizace české železnice se nelíbí čím dál více firmám. Zvláště v době,  kdy na dráhy proudí rekordní objem investic a k nim se nemohou všichni dostat.

Podle materiálu je monopol například na betonové pražce, které dodává v Česku pouze společnost ŽPSV Uherský Ostroh. Z firmy se španělskými majiteli přišel na SŽDC současný náměstek pro modernizaci Mojmír Nejezchleb. O certifikaci betonových pražců se podle SŽDC snaží také například Skanska.  

Monopol je podle SŽDC také například u výhybek, ty na českou železnici dodává pouze společnosti DT - Výhybkárna Prostějov nebo její slovenská dcera. Bez konkurence jsou také Třinecké železárny u drobného kolejiva, což jsou například kolejnicové spojky či tuhé svěrky. Podobnou exkluzivitu má Šroubárna Kyjov s upevňovadly. 

Mobilní signál mohl dodat pouze Kapsch, připustila SŽDC

SŽDC také v materiálu přiznala, že do soutěží na pokrytí železnice signálem GSM-R se nemohl přihlásit nikdo jiný, než Kapsch. Dříve to přitom vytrvale odmítala. „Aby mohlo vzniknout plnohodnotné konkurenční prostředí v úrovni výrobců, musí některý z dodavatelů dodat na vlastní náklady v rámci soutěže vyhlášené SŽDC samostatný BSC kontrolér základnových stanic včetně dohledového pracoviště,“ uvádí se v materiálu. SŽDC přitom dříve kritiku za zakázky na GSM-R vytrvale odmítala, nakonec ale poslední dva velké tendry zrušila. 

V seznamu monopolních dodavatelů je například i polská společnost Tens spólka, která dodává na českou železnici zařízení pro diagnostiku jedoucích vozidel. 

Podle SŽDC se nedá porovnat, o kolik stojí díly od monopolních dodavatelů více, než kdyby si stavební firmy mohly vybírat od více dodavatelů. „Ceny nejsou srovnatelné jednoduchým způsobem – jedná se buď o komponenty s nestejnými užitnými vlastnostmi a jiným technickým a technologickým provedením nebo o komponenty, které jsou součástí schválených systémů a musejí být s nimi plně kompatibilní. Pouze velmi omezený sortiment výrobků je do českého prostředí přímo a bez úprav aplikovatelný,“ dodal mluvčí SŽDC Marek Illiaš. 

Monopol je i v projektování

Podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu není ale materiál úplný, chybí v něm například faktický monopol na projektování v režii firem patřící pod Sudop Group a také nejsou uvedeny dalekosáhlé dopady monopolu společnosti AŽD Praha v oblasti zabezpečovacího zařízení.

„Kvůli neexistenci neutrálního rozhraní nejde propojit dálkové řízení od AŽD například se stavědly od jiných firem nebo může být problém u budoucích dodávek evropského zabezpečovacího systému, pokud by nebyl v režii AŽD,“ dodal Šlegr. Podle něj monopol AŽD nemotivuje k technickému pokroku.

SŽDC v materiálu nepřímo přiznává, že z plánů na rozboření monopolů není nadšená. „Z provozního hlediska není vždy výhodou, aby v jednotlivých železničních stanicích, na jednotlivých tratích, v obvodech jednotlivých udržujících jednotek se nacházely součásti dráhy od různých výrobců, které mají odlišné požadavky na údržbu nebo náhradní díly,“ uvedla v materiálu. 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

BMW Lipsko
Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok,...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.