Objem vyplacených kompenzací však proti roku 2012 klesl, ministerstvo dopravy totiž změnilo metodiku výpočtu pro vlaky mezi Prahou a Ostravou, na které šla víc než třetina všech dotací. Kompenzace se už nevypočítává z vysoké ceny základního jízdného, ale z tržní ceny jízdenky.
Ministerstvo pošle k dopravcům kontrolory
Vyplývá to z vyúčtování plateb jednotlivým dopravcům, které má MF DNES k dispozici. Ministerstvo chce letos poprvé provádět i namátkové kontroly mezi dopravci, zda slevy vykazují správně. "Půjde o namátkové kontroly. Nejsem přesvědčen, že by takové byly někdy z naší strany prováděny, přitom nás to stojí dost peněz," řekl ministr dopravy Antonín Prachař.
Slevy dopravcům - seznamNa kompletní seznam všech poskytnutých kompenzací se podívejte zde |
Možné podvody se slevami se dostaly dokonce na jednání tripartity, podle Prachaře téma podvodů vytáhli sami zaměstnavatelé, tedy dopravci. Kteří, to neuvedl.
Podle zákona stát dorovnává rozdíl mezi zlevněným a plným jízdným na trasách, které nejsou v závazku veřejné služby. Jde v podstatě o všechny komerční spoje, dopravci mají zákonnou povinnost dát slevu studentům, dětem do šesti let nebo zdravotně postiženým. U objednaných spojů jsou platby za slevy součástí úhrady od krajů či státu.
Největší kompenzace získaly Jančurovy firmy
Největším provozovatelem komerčních autobusů je u nás Student Agency, která loni inkasovala necelých 43 milionů korun. Sesterská společnost RegioJet uplatnila u státu 29,5 milionu korun. České dráhy za provoz vlaků mezi Prahou a Ostravou a také již zrušených D1 Expressů inkasovaly 42 milionů korun.
České dráhy loni dostaly od státu na kompenzacích o třetinu méně než před rokem. Celkově na trase Praha - Ostrava stát zaplatil všem třem dopravců 84 milionů korun, o deset milionů méně, než v roce 2012, kdy ještě prakticky nejezdil Leo Express.
Loni se smlouvy s největšími dopravci podepsaly až v závěru roku, letos podle Prachaře peníze dostanou jen ti, kteří podepíšou smlouvu do poloviny roku. Podle něj nemá ještě smlouvu podepsanou RegioJet a Leo Express. Majitel RegioJetu Radim Jančura však uvedl, že smlouvu tento týden již podepsali, podle Leoše Novotného z Leo Expressu podpisem dokument opatří během několika dní.
Ministerstvo změnilo systém výpočtu, kompenzace klesly
Dopravci nemají s kontrolami problém."Vzhledem k tomu, že všechna naše čísla vycházejí přesně z rezervačního systému, který eviduje počet cestujících a výši zákonné kompenzace, a jeho výstupy zároveň slouží pro vykazování výsledků společnosti, která je auditovanou společností, jsme si jisti a garantujeme přesnost našeho vykazování kompenzací," tvrdí například Leoš Novotný.
Podle šéfa RegioJetu Radima Jančury už loni státu navrhovali u dopravců kontroly. "Navrhovali jsme, aby dopravci museli vykazovat ministerstvu všechny jízdenky včetně unikátního čísla jízdenky tak, aby v případě kontroly musel dopravce doložit vazbu na peníze, tedy pokladnu, nebo bankovní účet. Navrhovali jsme, aby dopravci museli dodávat krom informací o zlevněných jízdenkách i informace o všech jízdenkách, aby úřad mohl ověřit, zda některý z dopravců nemá podezřele vysoký poměr kompenzací vůči počtu všech cestujících. Na návrhy ale vůbec nereflektovali (ministerstvo dopravy)," řekl Jančura.
Loni se navíc změnil i systém vykazování slev u Českých drah. Zatímco ostatní dopravci požadují dlouhodobě kompenzaci podle jednotlivých jízdenek, dráhy do loňska peníze nárokovaly jen na základě dat z přepravních průzkumů. "Jednotlivé jízdenky dokládají České dráhy od října, jedinou výjimkou jsou bezplatné přepravy, u kterých není vydávána jízdenka. Tam se ještě uplatňuje princip stanovování ztráty pomocí přepravních průzkumů," uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
České dráhy loni přišly na kompenzacích o téměř dvacet milionů korun, téměř celý rok navíc stát doplácel i na slevy v D1 Expressu, který však v prosinci skončil. "K poklesu výše plateb dochází v důsledku změny metodiky výpočtu kompenzace ze strany ministerstva," potvrdil mluvčí drah Radek Joklík.
Dopravce | Částka v Kč |
Student Agency | 42 954 599,49 |
ČD | 42 349 717,32 |
Regiojet | 29 516 783,53 |
Leo Express | 13 752 206,06 |
BusLine | 6 613 081,00 |
ČSAD Ústí nad Orlicí | 6 495 732,99 |
Arriva Morava | 6 012 787,80 |
Arriva Praha | 5 424 685,24 |
ČSAD Autobusy České Budějovice | 5 090 119,92 |
Autobusy VKJ | 4 259 081,82 |
Zdroj: Ministerstvo dopravy |