Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři...

Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři společnosti. Vypravují linky Pendolino (CD), Regiojet (Student Agency) a Leo Express. | foto: Petr Topič, MAFRA

Stát začne hlídat slevy dopravců. Chce zjistit, zda s nimi nepodvádějí

  • 121
Ministerstvo dopravy rozdělilo loni dopravcům 232 milionů korun jako kompenzace za státem nařízené slevy například pro studenty či zdravotně postižené. Nejvíce z nich loni získaly firmy Radima Jančury Student Agency a RegioJet a České dráhy.

Objem vyplacených kompenzací však proti roku 2012 klesl, ministerstvo dopravy totiž změnilo metodiku výpočtu pro vlaky mezi Prahou a Ostravou, na které šla víc než třetina všech dotací. Kompenzace se už nevypočítává z vysoké ceny základního jízdného, ale z tržní ceny jízdenky. 

Ministerstvo pošle k dopravcům kontrolory

Vyplývá to z vyúčtování plateb jednotlivým dopravcům, které má MF DNES k dispozici. Ministerstvo chce letos poprvé provádět i namátkové kontroly mezi dopravci, zda slevy vykazují správně. "Půjde o namátkové kontroly. Nejsem přesvědčen, že by takové byly někdy z naší strany prováděny, přitom nás to stojí dost peněz," řekl ministr dopravy Antonín Prachař. 

Slevy dopravcům - seznam

Na kompletní seznam všech poskytnutých kompenzací se podívejte zde

Možné podvody se slevami se dostaly dokonce na jednání tripartity, podle Prachaře téma podvodů vytáhli sami zaměstnavatelé, tedy dopravci. Kteří, to  neuvedl. 

Podle zákona stát dorovnává rozdíl mezi zlevněným a plným jízdným na trasách, které nejsou v závazku veřejné služby. Jde v podstatě o všechny komerční spoje, dopravci mají zákonnou povinnost dát slevu studentům, dětem do šesti let nebo zdravotně postiženým. U objednaných spojů jsou platby za slevy součástí úhrady od krajů či státu.

Největší kompenzace získaly Jančurovy firmy

Největším provozovatelem komerčních autobusů je u nás Student Agency, která loni inkasovala necelých 43 milionů korun. Sesterská společnost RegioJet uplatnila u státu 29,5 milionu korun. České dráhy za provoz vlaků mezi Prahou a Ostravou a také již zrušených D1 Expressů inkasovaly 42 milionů korun. 

České dráhy loni dostaly od státu na kompenzacích o třetinu méně než před rokem. Celkově na trase Praha - Ostrava stát zaplatil všem třem dopravců 84 milionů korun, o deset milionů méně, než v roce 2012, kdy ještě prakticky nejezdil Leo Express. 

Loni se smlouvy s největšími dopravci podepsaly až v závěru roku, letos podle Prachaře peníze dostanou jen ti, kteří podepíšou smlouvu do poloviny roku. Podle něj nemá ještě smlouvu podepsanou RegioJet a Leo Express. Majitel RegioJetu Radim Jančura však uvedl, že smlouvu tento týden již podepsali, podle Leoše Novotného z Leo Expressu podpisem dokument opatří během několika dní. 

Ministerstvo změnilo systém výpočtu, kompenzace klesly

Dopravci nemají s kontrolami problém."Vzhledem k tomu, že všechna naše čísla vycházejí přesně z rezervačního systému, který eviduje počet cestujících a výši zákonné kompenzace, a jeho výstupy zároveň slouží pro vykazování výsledků společnosti, která je auditovanou společností, jsme si jisti a garantujeme přesnost našeho vykazování kompenzací," tvrdí například Leoš Novotný.

Podle šéfa RegioJetu Radima Jančury už loni státu navrhovali u dopravců kontroly. "Navrhovali jsme, aby dopravci museli vykazovat ministerstvu všechny jízdenky včetně unikátního čísla jízdenky tak, aby v případě kontroly musel dopravce doložit vazbu na peníze, tedy pokladnu, nebo bankovní účet. Navrhovali jsme, aby dopravci museli dodávat krom informací o zlevněných jízdenkách i informace o všech jízdenkách, aby úřad mohl ověřit, zda některý z dopravců nemá podezřele vysoký poměr kompenzací vůči počtu všech cestujících. Na návrhy ale vůbec nereflektovali (ministerstvo dopravy)," řekl Jančura.

Loni se navíc změnil i systém vykazování slev u Českých drah. Zatímco ostatní dopravci požadují dlouhodobě kompenzaci podle jednotlivých jízdenek, dráhy do loňska peníze nárokovaly jen na základě dat z přepravních průzkumů. "Jednotlivé jízdenky dokládají České dráhy od října, jedinou výjimkou jsou bezplatné přepravy, u kterých není vydávána jízdenka. Tam se ještě uplatňuje princip stanovování ztráty pomocí přepravních průzkumů," uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. 

České dráhy loni přišly na kompenzacích o téměř dvacet milionů korun, téměř celý rok navíc stát doplácel i na slevy v D1 Expressu, který však v prosinci skončil. "K poklesu výše plateb dochází v důsledku změny metodiky výpočtu kompenzace ze strany ministerstva," potvrdil mluvčí drah Radek Joklík.

Jaké kompenzace vyplatil stát dopravcům (prvních 10 firem)
DopravceČástka v Kč
Student Agency42 954 599,49
ČD 42 349 717,32
Regiojet29 516 783,53
Leo Express13 752 206,06
BusLine6 613 081,00
ČSAD Ústí nad Orlicí6 495 732,99
Arriva Morava6 012 787,80
Arriva Praha5 424 685,24
ČSAD Autobusy České Budějovice5 090 119,92
Autobusy VKJ4 259 081,82
Zdroj: Ministerstvo dopravy
,