Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát začne kontrolovat strojvedoucí, zda nejezdí příliš dlouho

  1:08aktualizováno  1:08
Strojvedoucí budou od příštího roku pod větší kontrolou podobné té, jako mají řidiči kamionů. Drážní úřad a Správa železniční dopravní cesty chtějí zavést nový systém, podle kterého budou vědět, kdo řídí lokomotivu a zda splnil potřebné normy pro odpočinek a nejezdil ve svém volnu pro konkurenci.

Strojvedoucí nesmí mít směnu delší než 13 hodin. (Ilustrační foto) | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Celé opatření, které by mělo začít platit od začátku příštího roku, bude poměrně jednoduché: dopravci budou muset do systému SŽDC, kam zapisují například údaje o délce vlaku či jeho hmotnosti, uvádět ještě číslo licence strojvedoucího.

„Díky této navrhované úpravě se může kdykoliv vyhodnotit to, zda nedochází k časovému přetěžování strojvedoucích a tedy zda mají dostatek odpočinku mezi jednotlivými směnami. Povede to k eliminaci případných chyb ze strany lidského faktoru,“ řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

Jedna práce nestačí. Strojvůdci jsou muži se dvěma směnami denně

Opatření ovšem neřeší, zda skutečně strojvedoucí přijde do práce odpočatý. Kontrolovat zaměstnance v době jejich odpočinku však není možné.

Chyb strojvedoucích podle statistik přibývá. Veřejným tajemstvím totiž je, že řada strojvedoucích jezdí kvůli lepším výdělkům u více dopravců, ale nehlásí jim to. Počet nedovolených jízd posledních pět let stoupá, v polovině roku již Drážní inspekce eviduje dvě třetiny všech případů roku 2015. A jen za první pololetí stoupl počet projetí návěstidel ve chvíli, kdy zakazovala jízdu, o 42 %.

Prezident Federace strojvedoucích Jindřich Hlas takové opatření vítá. „Je to určitě krok k lepší bezpečnosti,“ míní Hlas. Podle něj by to mohlo vést i k většímu růstu mezd než dosud. Ukáže se totiž podle něj, že strojvedoucích je větší nedostatek, než se zdá. „Chceme k tomu už letos přihlédnout v kolektivním vyjednávání,“ řekl Hlas. Podle statistik spolku IODA, který sleduje různá data v dopravě, loni průměrná mzda strojvedoucích přesáhla 35 tisíc korun. Odboráři ale tvrdí, že je to za ceny extrémního množství přesčasů.

Alespoň 11 hodin pauza

Drážní úřad eviduje celkem 8831 licencí pro strojvedoucí, dalších osm tisíc jsou ti, kteří mohou jezdit jen na vlečkách. Zákon stanoví, že strojvedoucí nesmí mít směnu delší než 13 hodin. V případě, že součástí směny je režijní jízda, může délka směny činit nejvýše 15 hodin.

České dráhy nakoupí tisíce tabletů pro strojvedoucí. Nahradí papíry

Doba odpočinku je stanovena tak, že mezi směnami musí být alespoň 11 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích. Odpočinek může být zaměstnanci drážní dopravy zkrácen až na 6 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích za předpokladu, že zaměstnavatel zajistí zaměstnanci možnost spánku na lůžku.

Na problém s „melouchy“ strojvedoucích upozorňují hlavně České dráhy a ČD Cargo. „Zjistili jsme, že hlavně malé firmy zneužívají strojvedoucí na jízdy bez přestávky, například že skončí noční u jednoho dopravce a přejdou na denní směnu u jiného dopravce,“ řekl loni na podzim šéf Drážního úřadu Jiří Kolář.

Strojvedoucím z obýváku. Dráhy nabízí virtuální jízdu:

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.