Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další pokus o rychlíkové soutěže. Stát už netrvá na uznávání jízdenek

  5:00aktualizováno  5:00
Ministerstvo dopravy zkusí poněkolikáté vybrat v transparentní soutěži provozovatele státem objednávaných rychlíků. Začne nejmenší možnou zakázkou: pěti páry rychlíků mezi Plzní a Mostem.

Motorové jednotky 628 nabízela společnost Arriva státu už loni, ale neuspěla . | foto: Arriva

Vypsání během několika dnů slíbil na semináři ve Sněmovně ministr dopravy Dan Ťok. „Je v našem zájmu, aby se začalo soutěžit,“ řekl Ťok. O soutěžích mluví ministerstvo dopravy už přes pět let, zatím ale hlavně kvůli častým výměnám ministrů trvá na objednávané vlaky monopol Českých drah. Na podání nabídek budou mít dopravci sedm měsíců. Ťok na semináři „pohrozil“ Českým drahám, že doufá, že nebudou dělat se soutěžemi obstrukce. „Jsme pro férovou soutěž a konkurenci vítáme,“ řekl šéf drah Pavel Krtek. 

Stát u první soutěže odstoupil od původních plánů prosadit dohodu mezi dopravci o uznávání jízdenek. Jednání mezi firmami totiž nespěla k dohodě a zbytečně odkládala vypisování soutěží.  

„Vydali jsme se jinou, snazší cestou. V rámci projednávání této problematiky se ukázalo, že přímé nařízení by se mohlo jevit v rámci rovného a nediskriminačního přístupu kontraproduktivně,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. 

Pokud vyhraje zakázku někdo jiný než České dráhy, může nastat situace, že si lidé budou muset kupovat více jízdenek, pokud pojedou s více dopravci. Smůlu by měli také například držitelé slevových karet Českých drah: na trase by si museli koupit plné jízdné. „Může to být komplikace pro cestující, ale myslím, že hlavní je, aby se začalo soutěžit,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě. „Ministerstvu v tuto chvíli nic jiného nezbývá, pokud nechce ztrácet čas,“ dodal dopravní expert Emanuel Šíp.

Podle ministerstva by bylo obtížné garantovat technologické a bezpečnostní standardy pro uznávání jízdenek. „Současné problémy s pražskou Opencard toho můžou být důkazem. Proto ponecháváme dohodu plně na samotných dopravcích, přičemž jejich dohoda může být plně funkční a ne tolik nákladná,“ dodal Novák.

První soutěž nepřinese zatím ani zásadnější změnu ve vozidlech. Předběžně vypsané technické podmínky počítají s tím, že by na trati i po soutěži měly dál jezdit současné soupravy Českých drah řady 843 či loni nabízené modernizované motorové vozy od Arrivy. Ty loni nabízela na stejnou trať v poptávkovém řízení, ministerstvo ale nakonec uzavřelo smlouvu s Českými drahami. 

Podle ministerského plánu by smlouva na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem měla začít platit v prosince roku 2016. Další soutěže mají přijít ještě letos: rychlíky Pardubice - Liberec a Liberec - Ústí nad Labem se začnou soutěžit letos na jaře. Nejlákavější pro dopravce bude tendr na rychlíky mezi Prahou a Děčínem a  Prahou a Chebem, která se má vypsat v létě. 

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.