Dodatek z dob komunismu dohnal české lodníky. Mají platit statisíce

  10:00
Velká část českých lodníků působících v Nizozemsku řeší aktuálně vážný problém s daněmi. Za vše může dodatek k mezinárodní smlouvě starý přes čtyřicet let, který si prosadila tehdejší komunistická vláda a dosud platí. Lodníci odvádí daň tam, kde pracují - v Nizozemsku. Jenže teď jim přišly obsílky, že dluží na daních v Česku.

Splavněná Vltava pomalu ožívá. Letos se v Hluboké otevřel nový sportovní přístav, za rok se splavní jez pod Hněvkovicemi. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Dohromady skoro půl milionu korun mají českému finančnímu úřadu zaplatit na dani z příjmů vydělaných v Nizozemsku bratři Petr a Pavel z Děčína.

Obálka s pruhem je zaskočila, na holandské lodi jezdí od vyučení, celý život platí daně v Nizozemsku a v Česku žádné příjmy nemají.

Finanční úřad zatím obeslal pět stovek lidí, kteří se v minulých třech letech plavili na holandských vnitrozemských lodích. A podle odhadů je českých „šífáků“, jak si říkají, až 2,5 tisíce. Pro českou státní pokladnu to mohou být desítky, možná i stovky milionů korun.

Ze stejného důvodu zřejmě celý problém před lety vznikl. Komunistické Československo v touze po valutách prosadilo v roce 1974 dodatek k mezinárodní smlouvě o zamezení dvojího zdanění. Podle něj se na tuto skupinu lidí vztahuje výjimka: neplatí daň v zemi, kde pracují, ale tam, kde mají trvalé bydliště. A zmínění loďaři trvale žijí v Česku, pouze část roku tráví prací na lodi.

Jenže málokdo z nich něco tušil o historické smlouvě, a že tedy až dosud danil chybně. Finanční správa by na to zřejmě také nepřišla, kdyby ji v rámci mezinárodní automatické výměny informací holandští kolegové neupozornili a neposlali jí seznam lidí.

„Zjistilo se, že velká část českých lodníků působících v Nizozemsku nepostupuje v souladu se smlouvou a příjmy daní v Nizozemsku,“ říká Kateřina Vaidišová z tiskového oddělení ministerstva financí.

Lodníci peníze nemají

Finanční správa proto všem rozeslala dopisy a vyzvala je k podání daňového přiznání. Jenže většina jich peníze pro „berňák“ nemá.

„Ti kluci mají rodiny, děti, hypotéky na bydlení. To nemají z čeho zaplatit a skončí na pracovních úřadech, sociálkách,“ říká manželka jednoho z lodníků, Věra Š. z Děčína.

Kde se vzali čeští lodníci a námořníci

Milan Raba, předseda sekce vodní a ředitel Československé plavby labské (ČSPL), odhaduje, že Čechů pracujících na lodích v zahraničí je do pěti set. Ne všichni vychodili loďařskou školu. Ta je dnes v Česku pouze jedna – Střední škola lodní dopravy v Děčíně. Loni se podařilo tomuto učilišti od Rýnské komise získat akreditaci, takže vzdělání bude uznáváno i pro západoevropské vodní cesty: plavbu po Rýně a navazujících kanálech.

Bez diplomu se musí člověk na lodi vypracovat postupně, praxí – začíná se u nejšpinavější lodnické práce, tedy natírání a vyvazování lodí. Nejnižší pozice na lodi je v Nizozemsku deckman (plavčík), následuje matrose (lodník), botsman (vzdělanější lodník), steuerman (kormidelník) a loď řídí kapitán.

Sladkovodní loďaři si říkají šífáci (z německého označení lodi Schiff). Česko má své loďstvo a námořníky od roku 1922, kdy byla založena Československá plavební akciová společnost labská. Ta byla po druhé světové válce znárodněna a poté se přejmenovávala. Československá plavba labsko-oderská v roce 1989 vlastnila okolo 700 plavidel a provozovala jak plavbu, tak nákladní přepravu, zejména uhlí.

Námořní lodě spadaly pod společnost Československá námořní plavba, založenou v roce 1959. Obě firmy provozující lodní dopravu byly po roce 1990 privatizovány. ČSPL se zabývá mezinárodní nákladní lodní dopravou a provozuje 63 plavidel převážně v zahraničí. „Labská vodní cesta totiž nefunguje,“ podotýká Raba.

Čeští šífaři se spojili a rozhodli se bránit. „Jde o starý komunistický dodatek. Proč platí jen pro naši profesi a proč neplatí třeba i v Německu nebo v Belgii?“ říká Petr Bezvoda, který za české lodníky vyjednává s ministerstvem financí.

Lodníci žádají, aby jim ministerstvo daně prominulo. To však podle zákona nemůže. Místo toho jim úřad radí, aby požádali o vrácení daně v Nizozemsku a v Česku požádali o prominutí úroků z prodlení. Ministerstvo navíc slíbilo, že se zaplacením daně počká až šest let.

Lodníci však upozorňují, že v Česku je daň dvakrát vyšší, a navíc se bojí, že bez placení daní v Nizozemsku o práci na lodi přijdou.

Problém se může týkat tisíců lidí

Lodníci chtějí s ministerstvem jednat dál. Podle Bezvody by se problém mohl týkat mnohem více lidí – až 2,5 tisíce pracovníků na nejrůznějších pozicích na nizozemských lodích – od strojníků přes kapitány po kuchaře. Sám na dopis z finančního úřadu teprve čeká.

Skupinu lodníků podpořil na jednání Jaroslav Foldyna, poslanec ČSSD za Ústecký kraj, děčínský zastupitel a bývalý námořník. „Chtěl bych, aby vznikl generální pardon a nic neplatili. Vyhláška z roku 1974 je anomálie, kterou máme s Nizozemskem jen my, Polsko, Rumunsko a Slovensko,“ říká.

Ministerstvo financí nepovažuje dodatek za zastaralý, naopak, je podle něj pro Česko výhodný. „Je více českých námořníků na nizozemských lodích než naopak, takže výsledkem je fakt, že daň těchto českých námořníků nemá plynout do nizozemského, ale do českého veřejného rozpočtu,“ říká Vaidišová z ministerstva financí.

Čeští lodníci na nizozemských lodích jsou tak podle ministerstva zdaněni stejně, jako by byli lodníci se stejným příjmem za práci na českých lodích.

„Finanční správě se nedá nic vytknout. Snad jen to, že to začíná vymáhat až teď,“ říká Lucie Rytířová, daňová poradkyně ze společnosti Deloitte.

Kormidelník či kapitán si vydělá na nizozemské lodi 1 750 eur měsíčně. Z peněz si hradí kromě životních nákladů a cestování za prací také potřebné zkoušky – například kapitánské patenty, certifikát na přepravu chemických látek nebo na obsluhu vysílaček.

Daňoví poradci v Děčíně mají v současnosti napilno. „V letošním roce jsme zaznamenali značný nárůst těchto zaměstnanců, kteří nás oslovují,“ říká Blanka Poštová z firmy Kodap v Děčíně. Podle ní je obecná promlčecí lhůta na nizozemské straně pět let.

Podle informací od loďařů stojí poplatek za vrácení daní z Nizozemska 165 eur. K tomu je třeba připočíst vyšší českou daň, penále a úrok z prodlení, který slíbilo ministerstvo na žádost odpouštět.

Autoři: ,

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...