Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát přikreslí dálnice a zrychlí 150 km silnic, povolí na nich stodesítku

  10:09aktualizováno  10:09
Řidiče na českých silnicích čekají od příštího roku administrativní i reálné změny. Ministerstvo dopravy jednak od ledna změní rychlostní silnice na dálnice, navíc během příštího roku chce na 150 kilometrech silnic I. třídy zvýšit maximální rychlost na 110 kilometrů v hodině.

Na plánované stavbě rychlostní silnice z Prahy do Varů vázne výkup pozemků. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Návrh na zvýšení rychlosti je součástí velkých změn v české silniční síti, které od ledna počítají například s administrativním zrušením rychlostních silnic a jejich označením jako dálnice. Novinky v úterý představil ministr dopravy Dan Ťok. 

Kde se zrychlí na 110 km/h

I/7 Chomutov – Křimov

I/11 Ostrava – Šenov

I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1)

I/13 Karlovy Vary – Ostrov

I/13 Most – Bílína

I/14 Liberec – Kunratice

I/20 Nová Hospoda (R4) - Písek

I/20 Plzeň, přivaděč k D5

I/23 Brno, Pražská radiála

I/26 Plzeň, přivaděče k D5

I/27 Plzeň - Sukova - Dobřany

I/34 České Budějovice - Lišov

I/35 Liberec - Bílý Kostel

I/35 Olomouc - Křelov

I/37 Hradec Králové - Pardubice

I/38 Jihlava, přivaděč k D1

I/43 Brno, Svitavská radiála

I/44 Postřelmov, obchvat

I/48 Nový Jičín - Příbor

I/48 Český Těšín, obchvat

I/50 Brno, Olomoucká radiála

I/56 Prodloužená Místecká

I/57 Semetín - Jablůnka

„Jde o silnice první třídy, kde by nemělo zvýšení rychlosti znamenat problém z hlediska bezpečnosti provozu,“ řekl vedoucí Oddělení silničního správního úřadu Ján Skovajsa. 

Ministerstvo chce zvýšení rychlosti z 90 kilometrů v hodině na 110 km/h projednat s policií nejpozději během příštího roku. Většinou jde o úseky se čtyřmi i více pruhy. Například mezi Libercem a Bílým Kostelem nad Nisou jsou na některých místech i tři pruhy v jednom směru, přesto zde auta mohou jen devadesátkou. Stát nepočítá, že by zvýšením rychlosti tyto úseky nově zpoplatnil, na některých se mýto musí platit už teď.

Novela zákona o pozemních komunikacích počítá i s tím, že z Česka zcela zmizí rychlostní silnice, dosavadní silnice tohoto typu budou nahrazeny dálnicemi. „Chceme si tím uvolnit místo pro značku silnice pro motorová vozidla, kterou bychom rádi umístili na některé silnice první třídy, kde by se v budoucnu mohlo jezdit až stotřicítkou,“ vysvětlil Ťok. Může jít například o silnici mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. 

Místo Pražského okruhu dálnice D0

Dálniční síť se po administrativní změně rozšíří ze současných 750 kilometrů na zhruba 1 200 kilometrů. Důvodem změny je i sjednocení silniční sítě. „Dřív mělo rozdělení na dálnice a rychlostní silnice smysl, protože dálnice byly federální a rychlostní silnice národní. Dnes je tato klasifikace nadbytečná,“ řekl Ťok.

Podle něj už nyní 80 až 90 procent rychlostních silnic splňuje parametry dálnic. „Zbytek se zrekonstruuje a upraví hlavně s ohledem na bezpečnost provozu. V úsecích, kde nebudou tyto silnice splňovat potřebné parametry, omezíme rychlost místní značkou,“ uvedl ministr. Tyto úseky pak chce stát rekonstruovat formou PPP projektů.

Změna bude stát zhruba dva až tři miliony korun, stát bude muset vyměnit přes 400 značek. Část značek se měnit nebude, například velké s označením čísla dálnice. Dojde jen k přelepu čísla: dálnice jsou označeny čísly na červeném podkladu, rychlostní na modrém. Další náklady přinesou tyto změny krajům či městům, které budou muset vyměnit naváděcí cedule k dálnicím. 

Číslování silnic by se nemělo nijak měnit, jedinou změnou bude konec silnice R1, pod kterou je označen zatím nedokončený Pražský okruh. Pracovní návrh počítá s přejmenováním na D0.

Ministerstvo původně v rámci „Nového pojetí dálniční sítě“ předpokládalo vytvoření kategorie rychlostních silnic, kam by kromě „zrychlených“ silnic první třídy zařadilo i nevyhovující silnice pro motorová vozidla, například příbramskou R4 nebo chomutovskou R7 (na mapu Nového pojetí dálniční sítě se podívejte zde). Nová novela zákona s tím však již nepočítá.  

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.