Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Stát zvažuje regulaci vlaků z Prahy do Ostravy. Trať je přeplněná

  • 532
Ministerstvo dopravy zvažuje, že by začalo regulovat provoz na železnici mezi Prahou a Ostravou. Konkurence tří dopravců sice snížila ceny a zvýšila kvalitu, ale trať je nyní přeplněná vlaky.

Ministerstvo dopravy opět řeší provoz vlaků mezi Prahou a Ostravou. Otevření konkurenci přineslo sice výrazné zlepšení kvality a snížení ceny, ale přímých vlaků jezdí teď tolik, že omezují regionální spoje a nákladní soupravy.
„Z těchto důvodů sledujeme možnost dopravce v tržním prostředí určitým způsobem regulovat,“ řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Ministerstvo už prostřednictvím Technologické agentury ČR zadalo výzkumný projekt s názvem Stabilizace veřejné dopravy ve vztahu k veřejným rozpočtům. Jeho cílem je zjistit, zda by nešlo na trase zavést například koncesní model. Dopravci by soutěžili na trati o exkluzivitu na určité období, za což by následně platili. Stejnou metodu využívají ve Velké Británii.

Změna na trase mezi Prahou a Ostravou každopádně dle resortu nepřijde v dohledné době. „Zatím jsme neschválili ani formálně neprojednávali žádný materiál, který by k takové situaci vedl. Pokud bychom ho projednávali, určitě bychom museli řešit také problematiku investic dopravců, kteří již na trhu železniční dopravy působí,“ dodal Neusar.

Soukromí dopravci jsou k plánům ministerstva značně skeptičtí. „Ministerstvo by rozhodně nemělo uvažovat o nějaké regulaci, jejímž výsledkem bude zhoršení a omezení služeb pro zákazníky na české železnici,“ říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Trať Praha-Ostrava vzorem

Kvalita služeb na trase Praha-Ostrava se zásadně zlepšila právě nástupem konkurence. Díky tomu je dnes prakticky jedno, se kterou společností jedete. I zákazníci Českých drah z jiných koutů republiky jsou často na této trase překvapeni, jak kvalitní služby státní dopravce nabízí. „Soukromí dopravci a jejich služby získali pro železnici nejvíc nových zákazníků,“ tvrdí Ondrůj.

Autor textu testoval dva dny provoz na hlavní železniční trase. Během testování strávil ve vlaku přes 27 hodin čistého času a ujel přes tři tisíce kilometrů. Výsledek byl nečekaný: České dráhy, RegioJet i LEO Express nabízejí velmi dobré služby, nadstandardní i na evropské poměry. Konkurence je nutí neustále vylepšovat kvalitu a přitom držet ceny nízko.

Konkurence také výrazně rozšířila nabídku spojení: přímých vlaků z Prahy do Ostravy dnes jezdí během pracovního týdne třikrát více než před patnácti lety (34 vlaků oproti 11). „Konkurenční prostředí je pro železniční dopravu i pro cestující přínosem. Přinutilo České dráhy mobilizovat síly, které právě kvůli nastupující konkurenci rapidně zvýšily kvalitu služeb, a to nejen na trase Praha-Ostrava,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Lepší služby jsou vidět i na rostoucím počtu cestujících, odhady mluví o zvýšení až o 200 procent. „Lidé se naučili používat vlak místo auta,“ říká Vyka. Cítí se přitom jako zákazníci a očekávají služby na vysoké úrovni. I proto se dnes může podle reakcí na sociálních sítích zdát, že největším problémem trasy je omezení servisu v jednom vagonu RegioJetu.

Nedostatky volného trhu

Jenže uvolnění trhu má i své nedostatky. Stát například za provoz vlaků paradoxně platí více než v době, kdy na trati jezdily jen České dráhy. Musí totiž dopravcům doplácet peníze za slevy, které poskytují ze zákona studentům či postiženým.

Navíc ztratil kontrolu nad tím, kdy vlaky na trase jezdí, takže v některé okrajové časy mají cestující, na rozdíl od minulosti, smůlu. Výrazně se zhoršily i návaznosti na některé rychlíky.