Dráhy se u soudu dožadovaly, aby ministerstvo údaje neposkytlo.

Dráhy se u soudu dožadovaly, aby ministerstvo údaje neposkytlo. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Stát zveřejnil ztráty drah, jejich „obchodní tajemství”. Díky Jančurovi

  • 538
Ministerstvo dopravy poprvé v historii poskytlo veřejně informace o tom, kolik musí doplácet Českým drahám na jednotlivé rychlíky. Dráhy se zveřejnění dosud bránily a považují takové údaje za obchodní tajemství, i když ministerstvo ročně pošle drahám na tyto vlaky přes čtyři miliardy korun.

Přesná čísla o ztrátovosti jednotlivých vlaků získal po roce žádání podle zákona o svobodném přístupu k informacím RegioJet Radima Jančury.

Ministerstvo, především jeho odbor bezpečnostní, odmítalo informace dlouho poskytnout, na začátku prosince však stihl ještě odcházející ministr Pavel Dobeš rozhodnutí úředníků v rozkladu změnit a nařídili poskytnutí informací. Jančura je chce zveřejnit v pondělí. "Z toho, co máme, je patrné, že představitelé drah o ztrátovosti některých tras přinejmenším neposkytovali pravdivé údaje veřejnosti," říká šéf RegioJetu.

Jde například o trať Praha - Ostrava, která byla do roku 2011 pod objednávkou ministerstva a dráhy tvrdily, že na ní vydělávají a zisk z ní dotuje jiné ztrátové linky. Podobně zajímavé bude i zveřejnění skutečné částky, kolik stojí provoz na trati Olomouc - Krnov - Ostrava, kde probíhá první soutěž na rychlíky.

Obchodní tajemství?

Dráhy se přitom dokonce u soudu dožadovaly, aby ministerstvo údaje neposkytlo. "Zveřejnění našeho obchodního tajemství s námi nikdo nekonzultoval," řekl mluvčí drah Radek Joklík. Jančura odmítá, že by to obchodní tajemství skutečně bylo.

"Jde o peníze daňových poplatníků a mělo by být samozřejmé zveřejňovat, jak jsou které linky prodělečné," vysvětlil Jančura.

Podle něj je tvrzení drah o tom, že údaje o ztrátovosti linek poskytlo ministerstvo dopravy pouze RegioJetu jako jedinému subjektu, nesmysl. "Tyto údaje by dostal každý, kdo by o ně požádal, což RegioJet udělal. V pondělí proto tyto údaje poskytneme jak ostatním dopravcům v ČR, tak i celé veřejnosti," dodal majitel Student Agency a tím i RegioJetu Jančura.

Dráhy už v závěru roku označily Dobešovo rozhodnutí za vadné. "Rozhodnutí ministra dopravy je, podle názoru Českých drah, věcně i právně vadné, protože tímto rozhodnutím byla významně dotčena práva společnosti, aniž by s touto společností bylo jednáno jako s účastníkem řízení," řekl Joklík před Vánoci.

Podle něj jsou tyto údaje označeny jako obchodní tajemství a ministerstvo riskuje pokutu 500 tisíc korun a náhradu škody. Dráhy kvůli tomu podaly žádosti o předběžné opatření, soud jim nevyhověl.