Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Magie podle Českých drah. S daty o rychlících čarují, jak se jim hodí

  4:01
Tuzemský daňový poplatník poprvé v historii ví, kam přesně mizí čtyři miliardy korun, které posílá každý rok ministerstvo dopravy státním Českým drahám na provozování dálkových rychlíků. Už je také jasnější, proč se kvůli zveřejnění údajů dráhy tak bouřily: s čísly za náklady si zjevně kouzlí na jednotlivých tratích tak, jak se jim zrovna hodí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Čtyřstránková tabulka s údaji o nákladech na jednotlivé rychlíky za rok 2010 na první pohled sice nabízí atraktivní informace, že na některé trati dráhy prodělávají až 225 korun za kilometr, bližší analýza však ukazuje mnohem zajímavější data. Například to, že dráhy vykazují výrazně odlišné náklady na jednotlivých tratích, což se jim může hodit zejména v boji s konkurencí.

Firma se k vysvětlení příliš nemá. "S ohledem na to, že jde o naše obchodní tajemství a strategické údaje společnosti, nemohu je prezentovat ani nijak komentovat," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Když ministerstvo dopravy v roce 2005 vypsalo soutěže na rychlíky Plzeň - Most a Pardubice - Liberec a začalo poprvé reálně hrozit, že na železnici přijde konkurence, dráhy ještě za vedení Josefa Bazaly reagovaly tím, že státu nabídly extrémně nízkou cenu za kilometr.

Liší se cena lidské práce

Například mezi Plzní a Mostem jezdí za 25 korun, ačkoliv v průměru od státu chtějí téměř 120 Kč na kilometr. Kde na zjevně ztrátovou linku ČD vydělávají, je teď jasnější. Například na rychlících Olomouc - Krnov - Ostrava stát za kilometr platí přes 225 Kč. Aby dráhy takto vysokou částku na ministerstvu obhájily, musí mu podrobně rozkrýt své náklady.

Z údajů vyplývá, že jen odpisy vlaků na tuto trať vycházely podle drah na 38 Kč na kilometr. Což je o 13 korun více, než dráhy státu nabídly za celý provoz linky Plzeň - Most. Na obou tratích jezdí přitom většinou stejné typy vozů, motorové vlaky řady 843, a tudíž výše odpisů by měla být v obou případech stejná.

A obdobné rozdíly lze najít i v údajích o tom, kolik dráhy stojí zaměstnanci na jednotlivých rychlících. Cena lidské práce za jeden kilometr se liší i dvojnásobně, od třiceti do šedesáti korun na jeden kilometr. Důvod přitom není zcela jasný, i když někde mohou vyšší ceny způsobit například větší přestávky a delší prodlevy v koncových stanicích.

Nejztrátovější rychlíky
Traťztráta na kilometr (Kč)
Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc/Jeseník225 Kč
Praha - Rakovník186 Kč
Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald165 Kč
Praha – Beroun – Příbram – Písek – České Budějovice159 Kč
Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk159 Kč
Pardubice – Jihlava153 Kč
Ústí nad Labem – Liberec140 Kč
Německo – Ústí nad Labem – Praha – Pardubice – Brno – Rakousko/Slovensko139 Kč
Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň139 Kč
Rakousko/ Slovensko – Břeclav – Otrokovice – Ostrava – Polsko138 Kč

Další zvláštností je, jak rychle dráhy dokázaly snižovat náklady. Ještě za rok 2010 stát platil za rychlíky Olomouc - Krnov - Ostrava 225 korun, v probíhající soutěži nabídli soukromí dopravci 188 korun. ČD pak přišly s tím, že už loni jezdily na této trati jen za 159 korun díky snížení nákladů a větší racionalizaci. Není však zcela jasné, jak se drahám mohlo podařit během dvou let snížit náklady téměř o třetinu, když na jiných tratích náklady rostly. Částečnou úsporou bylo zrušení rychlíků do Jeseníku a poplatku za průjezd Polskem, to však na tak rychlý pokles nestačí.

V údajích je mnoho rozporů

Když v roce 2011 nastupoval první konkurent ČD v osobní dopravě - RegioJet - a stát přestal dotovat vlaky z Prahy do Ostravy, šéf ČD Petr Žaluda tvrdil, že linka do Ostravy je zisková a dotuje jiné rychlíky. Podle údajů za rok 2010 však byla v mírné ztrátě. Důvodem pro tento rozpor může být to, že v tabulce z ministerstva jsou údaje za trať až na česko-slovenskou hranici, navíc v ceně za kilometr jsou i kompenzace za slevy pro důchodce či studenty. Ty teď platí ministerstvo zvlášť.

Prodělal tedy stát konkurencí do Ostravy? Na první pohled ano. Objem dotací na tyto vlaky byl nižší, než kolik teď musí platit za nařízené slevy všem třem dopravcům, jen za loňský rok to bude kolem 70 milionů korun. Celkově však vydělal. Noví dopravci dohromady zaplatí více za dopravní cestu, navíc zaměstnali nové lidi, odvádějí za ně daně, stejně tak DPH z lístků.

Když odborníci mluví o tom, kde se mohou uživit soukromé vlaky bez dotací, tak kromě trati Praha - Ostrava přichází v úvahu spojení Praha - Brno. Paradoxně zde však dostávají dráhy jednu z nejvyšších dotací: 139 korun na kilometr, i když jde o cenu za celý úsek od Děčína až po Břeclav. Není divu, že právě o tuto trasu usiluje RegioJet Radima Jančury.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Vývoz českého nábytku klesá, na vině je Německo. Výrobci hledají nové trhy

27. dubna 2024

Export českého nábytku do zahraničí se v loni propadl. V porovnání s předchozím rokem se hodnota...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

Draží se jedinečná sbírka mincí ze Skandinávie. Dědicové na ni čekali sto let

27. dubna 2024

Potomci dánského máslového magnáta čekali přesně sto let, než se mohli přihlásit o své dědictví v...

V Česku elektromobily netáhnou. Prodejům vládnou spalovací motory, říká průzkum

27. dubna 2024

Ekologické hledisko většina Čechů při nákupu auta nebo volby dopravního prostředku příliš neřeší....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...