Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Překvapení: českým kamionům ubývá práce. Hlavně kvůli poklesu exportu

  • 56
Čeští dopravci přepravili za první čtvrtletí letošního roku v kamionech o dvanáct procent méně zboží než ve stejném období v roce 2015. Vyplývá to ze statistik ministerstva dopravy. Jeden z indikátorů vykázal nečekaný pokles především kvůli poklesu exportu.

Dopravci jsou z ministerských čísel překvapeni. Podle nich objem zboží na silnicích stále roste, což potvrzují i data o výběru mýta. To v květnu zaznamenalo zatím největší růst a další rekord - počet mýtných transakcí stoupl o dvanáct procent.

Jenže dopravní statistiky za první tři měsíce letošního roku, které zveřejnilo na svých stránkách ministerstvo, ukazují spíše opačný trend. Podle nich sice ještě objem přepraveného zboží nepatrně stoupl o 1,2 %, celkový přepravní výkon, tedy objem zboží v tunách násobený ujetými kilometry, klesl o více než 12 %.

Detailnější pohled na statistiky ukazuje, že za poklesem stojí především pokles mezinárodní kamionové dopravy v Česku. Ta v celkovém objemu tun klesla o 22 %, v přepravním výkonu dokonce o 24 %. Naopak statistiky zachraňuje vnitrostátní doprava. Přesto pokles přepravního výkonu ukazuje, že podle statistik mají tuzemští dopravci méně práce.

Nákladní auta mají na nákladní dopravě v Česku hlavní podíl, připadají na ně více než tři čtvrtiny nákladu přepraveného zboží u nás. Nákladní vlaky ale letos zaznamenávají také mírný růst.

Statistika je trochu překvapivá, říkají dopravci

Čerstvá čísla za první čtvrtletí zamotávají hlavu sdružení autodopravců i samotným přepravním firmám. „Podle vyjádření našich členů by měly být výkony letos cca s loňskem vyrovnané, proto je statistika trochu překvapivá,“ říká Martin Felix ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Vliv podle něj může mít na čísla i počasí.

Data o zboží v kamionech se ukázala v minulosti jako spolehlivý indikátor vývoje ekonomiky. Autodopravci jako první pociťují oslabení ekonomiky i oživení. Podle Jana Kučery, jednatele společnosti Bohemia Cargo, může jít částečně o vliv poklesu exportu do Ruska.

Současně ale potvrzuje, že už se nabídka a poptávka po přepravě srovnává. „Proti loňskému roku, kdy chyběly volné kamiony, se letos tato situace nevyskytuje a řekl bych, že nabídka na většině relací je vyrovnaná s poptávkou. Dochází skutečně k mírnému ochlazení, přetlak poptávky opadl,“ říká Kučera.

„Zakázek máme stejně jako v předchozích letech, ale oproti jiným rokům jsou různě dimenzované. Mohu říci, že trh je v porovnání s ostatními roky více nevyrovnaný,“ říká šéf C.S. Cargo Aleš Willert.

Pokles ukazuje rostoucí podíl zahraničních dopravců

Podle dopravců navíc může jít i o problém statistik, které zachycují jen údaje o vozidlech, která jsou registrována v Česku. „Hypoteticky tak část výkonů mohou dělat zahraniční dopravní firmy bez statistického zachycení,“ dodal Kučera.

Podobně vidí situaci šéf DB Schenker Tomáš Holomoucký. „Pokles může být také způsoben nárůstem podílu zahraničních dopravců, kteří převzali výkony těch českých. České dopravní firmy trápí nedostatek řidičů a pokles přepravní kapacity. Mýtné v posledních měsících ale celkově roste, takže výkony silniční dopravy jdou nahoru,“ uvedl.

„Trendem české logistiky a ekonomiky jsou přepravy lehčích zásilek na kratší vzdálenosti. Je to způsobeno tahounem české ekonomiky - automobilovým průmyslem, kde dlouhodobě klesají přepravní vzdálenosti, ale roste frekvence přeprav. V součtu to může vést k poklesu vykazovaných tunokilometrů,“ dodal Holomoucký.

Řada dopravců dlouhodobě upozorňuje na nedostatek řidičů, který limituje dopravce v získávání nových zakázek. „Nedostatek řidičů je pro nás i pro všechny evropské dopravce dlouhodobým problémem, snažíme se jej řešit i aktuální náborovou kampaní, ale není to tak, že bychom z důvodu nedostatku řidičů omezovali mezinárodní přepravu,“ dodal Willert.