Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak jezdí letos Češi: přibývá lidí v metru, ubývá jich v autobusech

  8:42aktualizováno  8:42
Relativně levné tankování a také problémy se zácpami ve velkých městech mění zvyky Čechů v cestování veřejnou dopravou.

Autobusoví dopravci opět hlásí pokles cestujících. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Roste počet lidí v městské hromadné dopravě, V Praze zejména v metru, cestuje se také více na delší vzdálenosti vlakem. Úbytek naopak hlásí dál autobusy. Ukazují to statistiky ministerstva dopravy za první pololetí letošního roku.

Největší růst letos zaznamenává městská hromadná doprava, které letos podle statistik za první polovinu roku přibylo 4,6 % cestujících. Podle detailnějšího rozdělení rostly počty lidí v autobusech, trolejbusech, tramvajích a hlavně metru, kde meziročně narostl počet cestujících o 12 %.

Podle Miroslava Vyky ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě roste ve městech hlavně kolejová doprava, která není přímo závislá na silničním provozu a díky neprůjezdným silnicím ve městech je konkurenceschopná automobilům i při nižší rychlosti. „Důležitý parametr je vysoká četnost spojů v krátkých intervalech, což metro i tramvaje v Česku nabízí,“ dodal Vyka.

Jak lidé cestovali MHD v 1. pololetí 2016
dopravní prostředekpočet cestujících (tis.osob)meziroční změna (%)
trolejbusy92 0810,2
tramvaje323 8933,1
metro307 92312,6
autobusy387 7081,1
celkem1 120 6054,6

Velký nárůst počtu cestujících v metru může být způsoben i tím, že si lidé ještě po loňském jarním otevření nové části trasy A teprve zvykali. „Zlevnění ročních kuponů mohlo také do MHD přivést nové cestující, ti kteří ji nevyužívali často, začali cestovat častěji. Zároveň se to mohlo projevit poklesem černých pasažérů, protože při tak nízké ceně ročního kuponu a výši pokut se prostě jezdit bez jízdenky přestalo vyplácet,“ dodal Vyka.

Nárůst letos zaznamenává stále i železniční doprava, i když ve druhém čtvrtletí celkový počet cestujících meziročně nepatrně klesl o desetinu procenta, za celé první pololetí pak počty pasažérů o čtyři desetiny stouply. Podle Vyky ale tato čísla neznamenají, že by se dostala už železnice v Česku na svůj vrchol a dál jí nebudou zákazníci přibývat.

„Železniční doprava v Česku má velký potenciál růstu, a mohla by přepravovat trojnásobek cestujících než v současnosti,“ odhaduje Vyka. Upozorňuje na fakt, že o více než šest procent vzrostl letos přepravní výkon. To znamená, že lidé jezdí více hlavně na delší vzdálenosti.

„Další nárůst cestujících lze očekávat v příštím roce zejména díky dokončení modernizace IV. koridoru a zavedení nových expresních vlaků z Prahy přes České Budějovice do Lince. Pro další růst je potřeba zejména rozšířit nabídku spojů v okrajových částech dne, aby byla zajištěna komplexní dopravní obslužnost regionů po celý den, a to je úkol pro ministerstvo dopravy,“ dodal.

Trvalý pokles zažívají autobusy, linková doprava letos klesla o další dvě procenta. Podle Vyky to je tím, že proti autům nenabízí výhodu ani v rychlosti, ani v komfortu. „Rozhodujícím faktorem je také nízká cena pohonných hmot, i dostupnost levných ojetých automobilů,“ dodal.

Podívejte se na nejvytíženější stanici metra v Praze:

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.