Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dozvuky výluk: vlaky loni nastřádaly téměř dvacet čtyři let zpoždění

  10:56aktualizováno  10:56
Každý šestý vlak měl loni zpoždění, ukazují statistiky Českých drah. Důvodem je především extrémní výluková činnost související s dočerpáváním evropských peněz. Dráhy požadují, aby více peněz na ztráty posílala Správa železniční dopravní cesty.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Výrazně větší pravděpodobnost zpoždění loni byla u dálkových vlaků: zatímco v regionální dopravě jelo 87,8 % vlaků na čas (počítá se se zpožděním do 5 minut), v dálkových vlacích Českých drah jelo podle jízdního řádu 72,1 % spojů. Ukazují to data z výroční zprávy Českých drah. Ostatní dopravci zatím data o zpoždění nezveřejňují.

České dráhy ve svých statistikách uvádí, že mohly za zpoždění u dálkových vlaků jen v pětině případů, v regionální dopravě pak v 30,7 procentech. Firma ve zprávě současně přiznala, že nejčastější příčinou zpoždění z vlastní viny byl stav vozového parku. Průměrné zpoždění zpožděných vlaků dosahovalo 30 minut, což je meziroční pokles o osm minut.

Celkové zpoždění vlaků Českých drah loni dosáhlo 12,398 milionu minut, což je v součtu téměř 24 let. Meziročně je to nárůst téměř o třetinu, průměrné zpoždění jednoho vlaku se zvýšilo o 3,61 minuty. „Ohromné množství výluk se přirozeně projevilo na přesnosti našich vlaků, a to ať šlo výluky na vícekolejných tratích, nebo o výluky s náhradní autobusovou dopravou,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Výluky stály České dráhy půl miliardy

I když přesnost vlaků loni výrazně klesla, není o mnoho horší než v jiných zemích. Například v Německu Deutsche Bahn hlásí u dálkových vlaků přesnost 76,5 %. „Jsou to statistická data. I když vypadají na první pohled hrozivě, v praxi jede stále zhruba 9 z 10 vlaků včas,“ podotkl Šťáhlavský.

České dráhy vyčíslily za loňský rok dopadl výluk do hospodaření na půl miliardy korun, část nákladů ČD kompenzovala Správa železniční dopravní cesty.

„Už loni jsme se dohodli na kompenzacích zhruba ve výši 400 milionů korun, které nám zaplatili, náklady to ale zcela nepokrylo. Kromě vyšších cen za autobusy jsme také utratili mnohem více za osobní náklady, spousta zaměstnanců zůstala na přesčasech. Výluky znamenají vždy větší personální potřebu. Až nový zákon o drahách počítá s tím, že by nám SŽDC měla výluky kompenzovat v plné výši,“ řekl generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.