Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

PŘEHLEDNĚ: Kde chce stát příští rok stavět silnice a železnice

  1:16aktualizováno  1:16
Rekordní stavební boom na silnicích a železnicích končí. Objem peněz mířících na nové dopravní stavby příští rok klesne téměř o třetinu. I tak bude pořád vysoký. A stát bude i nadále víc peněz dávat na silnice než na železnici.

Státní fond dopravní infrastruktury hodlá příští rok utratit 65 miliard korun. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Fotogalerie

Nový rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) ve středu schválila vláda. Po letošních více než devadesáti miliardách korun, které se mají utratit kvůli dočerpání evropských dotací, počítá SFDI s rozpočtem ve výši 65 miliard korun.

Letošní extrémní rok přináší řadu problémů, především výrazné prodražení některých zakázek na železnici. Fond věří, že pokud se objem rozdělovaných peněz v příštích letech ustálí, dojde i k omezení podobných výkyvů.

Členění výdajů dle objemově nejvýznamnějších příjemců pro rok 2016 v milionech korun

PříjemceNárodníOPD 2014-2020CEFOstatní fondy EUCelkem
ŘSD29 2858 6700337 958
SŽDC20 2704 815430025 515
ŘVC51703660883
Ostatní příjemci1 23063201 295
Výdaje celkem51 30213 548798365 651

Stát má navíc jako investor i velké zpoždění v přípravě nových staveb, proto nejvíc peněz půjde příští rok do projektů, o kterých se mluví už několik let, dokonce jsou i třeba dávno vysoutěžené.

V případě Ředitelství silnic a dálnic jde například o smlouvy z roku 2009 vysoutěžené v dobách „hojnosti“. Půjde například o stavbu silnice I/62 Děčín – Vilsnice nebo obchvat Velemyšlevsi.

TOP 10 Silničních staveb plánovaných na rok 2016

D1 modernizace - pokračování a zahájení celkem 8 úseků, rozpočet za zhruba 8 miliard korun.

D8 - odstranění sesuvu + práce na dokončení silnice, aby mohla být konečně celá dálnice sjízdná pro řidiče. Náklady přes 2,5 miliardy korun.

D3 - celkem tři úseky mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi, část se již začala stavět, celkové náklady 5,1 miliardy korun, díky soutěžím budou výrazně levnější.

D1 - Přerov - Lipník - jeden z posledních úseků dálnice D1, který zbývá k dokončení. Zakázka za 2,7 miliardy korun.

D11 Osičky - Hradec Králové - dokončení dálnice D11 k Hradci Králové, další úseky směrem k polské hranici se připravují.

I/11 Moravskoslezský kraj - celkem tři úseky (Ostrava - hranice okresu Opava a Nebory - Oldřichovice - Bystřice, celkem 6,7 miliardy korun. Stavba čtyřproudé komunikace.

R4 Skalka - křiž. II/118 - další pokračování silnice R4, další části chce stát stavět se zapojením soukromého kapitálu formou PPP. Celkem 643 milionů korun.

I/14 Kunratice - Jablonec, 628 milionů korun. Pokračování rychlejšího spojení mezi Libercem a Jabloncem. Původně měla začít stavba ještě letos, soutěž se ale protahuje.

I/27 Velemyšleves - obchvat a přemostění Chomutovky, akce za 810 milionů korun. Jedna za zakázek, které byly zasmluvněny ještě v dobách ministrování Aleše Řebíčka, ale nebyly na ně peníze.

I/34 Božejov - Ondřejov - Pelhřimov - modernizace a narovnání silnice E551, zakázka za 670 milionů korun.

I/53 Lechovice obchvat - další z řady obchvatů na silnicích první třídy, celkové náklady 682 milionů korun. Nedaleko začne i stavba další části obchvatu Znojma.

Na železnici budou rovněž pokračovat hlavně stavby zahájené ještě letos, největším běžícím projektem je tunel na trase Rokycany – Plzeň. Pokračovat bude také modernizace velkých železničních uzlů, miliardy míří i na vylepšení řady regionálních tratí.

TOP 10 Železničních staveb plánovaných na rok 2016

Modernizace trati Rokycany - Plzeň akce za čtyři miliardy korun, jejíž součástí je i nejdelší železniční tunel v Česku

Přestavba železničního uzlu v Plzni -. probíhající akce, která má výrazně vylepšit průjezd plzeňským nádražím, 1,9 miliardy korun.

Rekonstrukce zastřešení haly železniční stanice Praha hlavní nádraží - pokračující velká rekonstrukce historické buduvy Wilsonova nádraží 573 milionů korun.

Rekonstrukce kunčického zhlaví v železniční stanici Ostrava - Vítkovice další ze série akcí na modernizaci průjezdu železničními uzly, celkem 485 milionů korun.

Dálkově ovládané zabezpečovací zařízení - několik zakázek za 1,2 miliardy korun, například pro trať Kolín - Česká Třebová. Investice má umožnit řídit provoz z dispečerských center a nahradit postupně výpravčí.

Modernizace železniční stanice Česká Lípa - přesun nádraží v České Lípě a zrychlení některých úseků v okolí města, 997 milionů korun celkové náklady

Rekonstrukce železniční stanice Olomouc - pokračující velká modernizace olomouckého uzlu pro rychlejší a bezpečnější průjezd. 2,2 miliardy korun.

Zvýšení kapacity trati Nymburk - Mladá Boleslav - miliardová investice, která má přinést především automobilce Škoda Auto snažší zásobování a odvoz hotových aut po trati v dosud nepříliš vyhovujícím stavu.

Revitalizace trati Okříšky - Zastávka u Brna - další část vylepšení tratě z Brna do Jihlavy, celkové náklady miliarda korun.

Revitalizace trati Opava východ - Olomouc hl.n. - za miliardu korun zrychlení a vylepšení tratě 310 přes Krnov a Bruntál.

Projektové zpoždění by měl stát dohnat v příštích letech, za poslední rok se objem zakázek pro projektantské firmy výrazně zvýšil. Příští rok bude v případě ŘSD a projekčních zakázek rekordní, rozpočet počítá s 2,5 miliardami korun.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.