Nový rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) ve středu schválila vláda. Po letošních více než devadesáti miliardách korun, které se mají utratit kvůli dočerpání evropských dotací, počítá SFDI s rozpočtem ve výši 65 miliard korun.
Letošní extrémní rok přináší řadu problémů, především výrazné prodražení některých zakázek na železnici. Fond věří, že pokud se objem rozdělovaných peněz v příštích letech ustálí, dojde i k omezení podobných výkyvů.
Členění výdajů dle objemově nejvýznamnějších příjemců pro rok 2016 v milionech korun
Příjemce | Národní | OPD 2014-2020 | CEF | Ostatní fondy EU | Celkem |
---|---|---|---|---|---|
ŘSD | 29 285 | 8 670 | 0 | 3 | 37 958 |
SŽDC | 20 270 | 4 815 | 430 | 0 | 25 515 |
ŘVC | 517 | 0 | 366 | 0 | 883 |
Ostatní příjemci | 1 230 | 63 | 2 | 0 | 1 295 |
Výdaje celkem | 51 302 | 13 548 | 798 | 3 | 65 651 |
Stát má navíc jako investor i velké zpoždění v přípravě nových staveb, proto nejvíc peněz půjde příští rok do projektů, o kterých se mluví už několik let, dokonce jsou i třeba dávno vysoutěžené.
V případě Ředitelství silnic a dálnic jde například o smlouvy z roku 2009 vysoutěžené v dobách „hojnosti“. Půjde například o stavbu silnice I/62 Děčín – Vilsnice nebo obchvat Velemyšlevsi.
TOP 10 Silničních staveb plánovaných na rok 2016D1 modernizace - pokračování a zahájení celkem 8 úseků, rozpočet za zhruba 8 miliard korun. D8 - odstranění sesuvu + práce na dokončení silnice, aby mohla být konečně celá dálnice sjízdná pro řidiče. Náklady přes 2,5 miliardy korun. D3 - celkem tři úseky mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi, část se již začala stavět, celkové náklady 5,1 miliardy korun, díky soutěžím budou výrazně levnější. D1 - Přerov - Lipník - jeden z posledních úseků dálnice D1, který zbývá k dokončení. Zakázka za 2,7 miliardy korun. D11 Osičky - Hradec Králové - dokončení dálnice D11 k Hradci Králové, další úseky směrem k polské hranici se připravují. I/11 Moravskoslezský kraj - celkem tři úseky (Ostrava - hranice okresu Opava a Nebory - Oldřichovice - Bystřice, celkem 6,7 miliardy korun. Stavba čtyřproudé komunikace. R4 Skalka - křiž. II/118 - další pokračování silnice R4, další části chce stát stavět se zapojením soukromého kapitálu formou PPP. Celkem 643 milionů korun. I/14 Kunratice - Jablonec, 628 milionů korun. Pokračování rychlejšího spojení mezi Libercem a Jabloncem. Původně měla začít stavba ještě letos, soutěž se ale protahuje. I/27 Velemyšleves - obchvat a přemostění Chomutovky, akce za 810 milionů korun. Jedna za zakázek, které byly zasmluvněny ještě v dobách ministrování Aleše Řebíčka, ale nebyly na ně peníze. I/34 Božejov - Ondřejov - Pelhřimov - modernizace a narovnání silnice E551, zakázka za 670 milionů korun. I/53 Lechovice obchvat - další z řady obchvatů na silnicích první třídy, celkové náklady 682 milionů korun. Nedaleko začne i stavba další části obchvatu Znojma. |
Na železnici budou rovněž pokračovat hlavně stavby zahájené ještě letos, největším běžícím projektem je tunel na trase Rokycany – Plzeň. Pokračovat bude také modernizace velkých železničních uzlů, miliardy míří i na vylepšení řady regionálních tratí.
TOP 10 Železničních staveb plánovaných na rok 2016Modernizace trati Rokycany - Plzeň akce za čtyři miliardy korun, jejíž součástí je i nejdelší železniční tunel v Česku Přestavba železničního uzlu v Plzni -. probíhající akce, která má výrazně vylepšit průjezd plzeňským nádražím, 1,9 miliardy korun. Rekonstrukce zastřešení haly železniční stanice Praha hlavní nádraží - pokračující velká rekonstrukce historické buduvy Wilsonova nádraží 573 milionů korun. Rekonstrukce kunčického zhlaví v železniční stanici Ostrava - Vítkovice další ze série akcí na modernizaci průjezdu železničními uzly, celkem 485 milionů korun. Dálkově ovládané zabezpečovací zařízení - několik zakázek za 1,2 miliardy korun, například pro trať Kolín - Česká Třebová. Investice má umožnit řídit provoz z dispečerských center a nahradit postupně výpravčí. Modernizace železniční stanice Česká Lípa - přesun nádraží v České Lípě a zrychlení některých úseků v okolí města, 997 milionů korun celkové náklady Rekonstrukce železniční stanice Olomouc - pokračující velká modernizace olomouckého uzlu pro rychlejší a bezpečnější průjezd. 2,2 miliardy korun. Zvýšení kapacity trati Nymburk - Mladá Boleslav - miliardová investice, která má přinést především automobilce Škoda Auto snažší zásobování a odvoz hotových aut po trati v dosud nepříliš vyhovujícím stavu. Revitalizace trati Okříšky - Zastávka u Brna - další část vylepšení tratě z Brna do Jihlavy, celkové náklady miliarda korun. Revitalizace trati Opava východ - Olomouc hl.n. - za miliardu korun zrychlení a vylepšení tratě 310 přes Krnov a Bruntál. |
Projektové zpoždění by měl stát dohnat v příštích letech, za poslední rok se objem zakázek pro projektantské firmy výrazně zvýšil. Příští rok bude v případě ŘSD a projekčních zakázek rekordní, rozpočet počítá s 2,5 miliardami korun.