Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Státní půjčovna vlaků bude skromnější. Naplní ji soupravy za osm miliard

  1:00aktualizováno  1:00
Velkolepé plány na evropské dotace přesahující 15 miliard korun na nákupy nových vlaků dostaly reálnější a skromnější kontury. Ministerstvo dopravy počítá, že z evropských peněz nakoupí stát a kraje vlaky jen za 300 milionů eur, tedy asi osm miliard korun.

Sedadlové soupravy vlaku Českých drah. | foto: České dráhy

Chystaná státní „půjčovna“ vlaků tak bude menší, než se čekalo. Vyplývá to z materiálu, který včera ministerstvo poslalo do meziresortního připomínkového řízení.

Materiál současně mění „jízdní řád“ chystaných veřejných soutěží na rychlíky, o nichž se u nás mluví několik let, ale dosud žádná úspěšně neproběhla až do konce. „Trh na železnici chceme postupně řízeným způsobem otevírat. Cílem státu musí být, aby peníze daňových poplatníků využíval efektivně a pořizoval dotovanou dopravu hospodárně,“ prohlásil ministr dopravy Dan Ťok.

Z osmimiliardového balíku má jít zhruba pět miliard na nákup vlaků pro rychlíkové spoje, zbytek na regionální spoje. V případě státu má jít o dříve plánované linky z Prahy do Děčína a z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem.

Úplně nově mají dotace jít na rychlíky Praha–Plzeň–Klatovy. Ministerstvo na této trati chce, podobně jako od prosince na trase Praha – České Budějovice, zahustit provoz a přidat více vlaků.

Z plánu naopak zcela vypadly dotace na pořízení dieselových souprav, například pro rychlíky Liberec–Pardubice či Liberec – Ústí nad Labem. Důvodem je stanovisko Evropské komise, podle níž lze dotovat nové vlaky pouze na tratích, které byly modernizovány a kde proběhla veřejná soutěž na provozovatele.

Proti jsou České dráhy i prezident

Jako první hodlá stát připravit soutěže na trasy, na které chce koupit vlaky za evropské dotace. Zásadní novinkou bude, že stroje nakoupí sám a dopravci si je od něj budou pronajímat. Podle ministerstva tím odpadne například starost s přebíráním vozů po vypršení první smlouvy na provoz. V soutěžích tak bude rozhodovat hlavně cena a kvalita služeb, nikoliv odpisy za vozidla.

Plán na státní půjčovnu dlouhodobě kritizují České dráhy a odboráři, proti je také prezident Miloš Zeman. Stát odpůrcům částečně ustoupil v tom, že nový model zatím bude v celkovém počtu vlaků výrazně menšinový. Stát navíc v materiálu slibuje Českým drahám prodloužení některých smluv.

Tendr na nákup vlaků by měl stát vypsat nejpozději na začátku příštího roku, půjde o elektrická vozidla. K tomu začne vypisovat i soutěže na samotný provoz. Kromě zmíněných elektrifikovaných tras dá do tendru rychlíkové tratě Liberec–Pardubice a Liberec – Ústí nad Labem. Na nich ale nebude požadovat nové vlaky, budou stačit starší soupravy. U všech soutěží stát počítá s tím, že vlaky na nich začnou jezdit od prosince 2019.

Podobné podmínky stát měl rovněž u poslední soutěže na rychlíky Plzeň–Most, kterou Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli stížnostem Českých drah zrušil. Stát nakonec zadá vítězi zrušené soutěže, společnosti GW Train Regio, kontrakt přímo bez soutěže, současná legislativa to umožňuje.

Spor o režijky

Tendr na rychlíky padl i kvůli problematice režijních jízdenek, které musí ze zákona uznávat České dráhy, ale ostatní dopravci ne. České dráhy v tom vidí diskriminaci.

České dráhy zdraží režijkářům 1. třídu o 60 %, zaplatí i v railjetech

Ministerstvo proto počítá s tím, že ze zákona tuto povinnost vyjme. Režijní jízdenky ale rušit nechce. „Cílem není zrušení zvýhodněného jízdného pro zaměstnance. Podpoříme dopravce, aby svým zaměstnancům nadále poskytovali zaměstnanecké jízdné jako benefit,“ dodal Ťok.

Nejvíce „režijek“ mají zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a jejich rodinní příslušníci. O tom, zda za ně SŽDC nebude muset platit více, materiál mluví obecně. „Podpoříme zároveň, aby benefit zůstal i zaměstnancům SŽDC, kteří se rovněž podílejí na zajištění služeb na železnici,“ uvádí se v textu důvodové zprávy.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.