Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Libor Teichmann, MAFRA

Plán na půjčování vlaků opět ožívá, zájem mají kraje

  • 68
Když před několika měsíci ministerstvo dopravy odpískalo plán na státní půjčovnu vlaků, České dráhy a železniční odboráři mohli začít slavit. Proti myšlence, že by si soupravy půjčovali od státu, stáli od začátku. Nyní však s plány na státní půjčovnu počítají kraje, a České dráhy by tak mohly přijít o peníze.

Po prvotní výhře se Českým drahám rýsuje podobná hrozba, s jejímž odražením budou mít daleko více starostí. Projekt na pořízení vlastních vlaků se po Jihomoravském zalíbil i Ústeckému kraji, kde v dubnu rada kraje schválila jak nákup vlaků, tak i následné soutěže na jejich provozovatele. Podmínkou je získání evropských dotací.

„Vlastnictví železničních kolejových vozidel pro závazkové smlouvy je logické řešení,“ uvádí materiál, který schválili ústečtí radní.

České dráhy a odboráři vyhráli, miliardová státní půjčovna vlaků nebude

Ministerstvo dopravy má v Operačním programu doprava připraveno 7,7 miliardy a ještě dalších 3,3 miliardy do druhé výzvy na nákupy nových vozidel. Původně je úřad chtěl dát na nákupy vlaků pro rychlíky, teď však počítá s tím, že peníze zamíří krajům, aby si za ně objednaly regionální vlaky.

Jenže v takovém případě platí podmínka Evropské komise, podle které budou kraje muset dopravce soutěžit. Dosud přitom většina osobních vlaků jezdí na základě nevysoutěžených smluv.

„Předpokládáme, že čerpání bude možné pro objednatele či dopravce, kteří splní podmínky Evropské komise, vymezené v jejím dopise z července 2016,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Sever Čech, jih Moravy

Ústecký kraj v materiálu uvádí, že počítá hlavně s evropskou dotací, která může dosáhnout až 85 procent. Kraj neřekl, zda bude projekt nákupu vlastních vlaků tlačit i bez dotace. „Těžko takto předvídat, to by podléhalo dalším rozhodnutím orgánů kraje. Nyní je úkol připravovat a podat projekt a činit příslušné kroky, aby byla projektová žádost ministerstvem dopravy akceptována,“ řekla Markéta Flochová z tiskového oddělení Ústeckého kraje.

Jihomoravský kraj postoupil dál, soutěž na pořízení vlaků už běží, uzávěrka nabídek na kvalifikaci už uplynula.

Wi-fi, klimatizace. Na lokálky v Pošumaví míří vlaky bez průvodčích

Dlouhodobé smlouvy bez soutěže by měly evropské směrnice úplně vytlačit. České dráhy přitom opakovaně proti soutěžím bojují například argumentem, že musí uznávat režijní jízdenky. Na tomto zdůvodnění už jednu soutěž na rychlíky zarazil antimonopolní úřad. Soutěž v Jihočeském kraji na provoz vlaků na pošumavských lokálkách však nakonec posvětil a od prosince na trať vyjede soukromý dopravce.

Kraje jsou pro České dráhy klíčovým zákazníkem. Z 13 miliard, které ročně dostávají z veřejných rozpočtů za provoz vlaků, jde většina právě od krajů. Odpor proti krajům je obtížnější - zatímco k ministerskému materiálu se v meziresortním řízení často připojí nejrůznější protichůdné návrhy podporující současný stav, v případě krajů žádné připomínkování neběží.

I proto jsou možná proti konceptu pořízení vlaků do majetku krajů České dráhy smířlivější než v případě takřka totožných státních plánů. „My takové rozhodnutí respektujeme a v tom případě nabízíme kraji naše dlouholeté know-how v oblasti provozu a provozní údržby vlakových souprav,“ řekl v lednu v reakci na plány Jihomoravského kraje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Kraje nejsou v přístupu k soutěžím jednotné a kritizují ministerstvo dopravy, že chce dát dotace jen na vlaky, jejichž provoz se bude soutěžit. Kraje teď proto chtějí napsat dopis premiérovi, ať věc řeší.

Nespokojený je například plzeňský hejtman Josef Bernard. Někdejší šéf Škody Transportation a stále minoritní akcionář si nechal udělat i posudek od PwC, podle kterého přímé zadání možné je a neohrožuje dotace. Podle něj jde v případě stanoviska Evropské komise jen o nezávazné stanovisko.

Část krajů se staví proti také kvůli tomu, že by na ně nemusely peníze vůbec zbýt. Počítá se totiž s nákupy jen pro elektrifikované tratě, které v některých krajích chybějí.