Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy a odboráři vyhráli, miliardová státní půjčovna vlaků nebude

  19:39aktualizováno  19:39
Ministerstvo dopravy definitivně vzdalo plány na zřízení firmy, která by centrálně nakupovala nové vlaky a pak je pronajímala dopravcům. Odpor proti půjčovně měli hlavně České dráhy a železniční odboráři, kterým se podařilo s připomínkami přesvědčit i některá ministerstva.

Nová jednotka InterPanter při průjezdu místem, kde je podloží koridoru nestabilní. | foto: Radek Latislav, MAFRA

Konec plánu po pondělním jednání tripartity potvrdil iDNES.cz náměstek ministra dopravy Ladislav Němec. Podle něj z materiálu o otvírání železničního trhu, ve kterém byla i půjčovna vlaků, zmizí sporný bod, který počítal s využitím evropských dotací na nákup vlaků pro dálkové vlaky. „S ohledem na zájem podpořit veřejnou dopravu nabídne tyto prostředky krajům a to v souladu s vládou schváleným programem Pořízení železničních kolejových vozidel,“ řekl Němec.

Půjčovna měla přinést snížení nákladů na nákup vlaků, státní dopravce se ale obával, že se stane jen personální agenturou. Byznys s pronájmem vlaků funguje v některých zemích běžně v soukromé sféře zejména u nákladních dopravců. V Česku, kde řada nákupů nových vlaků Českých drah končí pokutou od antimonopolního úřadu, ale plán narazil.

Už v materiálu pro pondělní jednání ministerstvo potvrdilo, že nenašlo shodu s některými ministerstvy a nebylo schopno vypořádat jejich připomínky. Kritici požadovali především důkladnější analýzu, proč by měla půjčovna vůbec existovat.

Proti půjčovně se postavily například Úřad vlády (místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace), ministerstvo zemědělství a Pardubický kraj. „Tyto tři úřady předložily připomínky téměř doslovně totožného znění,“ uvedlo ministerstvo dopravy ve své zprávě. Připomínky se navíc velmi shodovaly s argumentací, kterou proti půjčovně měly České dráhy. Ty jsou od začátku proti.

Proti plánům bylo i ministerstvo vnitra, ministerstvo průmyslu a obchodu, Liberecký kraj, Středočeský kraj a Asociace samostatných odborů, pod kterou spadá Odborové sdružení železničářů.

Státu hrozilo, že o dotace na vlaky přijde úplně

Boj o půjčovnu se stal hrou o čas: její start počítal s evropskými dotacemi, a tak její odpůrci souhlas podmínili zpracováním analýz, které by odůvodnily pořízení vlaků státem. To by ale zabralo další čas a státu by hrozilo, že o dotace na vlaky přijde úplně. Proto se ministerstvo rozhodlo, že peníze na vlaky nakonec nechá krajům.

Některé kraje přitom proti půjčovně nejsou. Například Jihomoravský kraj už soutěž na vozidla spustil a počítá s tím, že je bude vlastnit třicet let.

Původní model počítal s tím, že by se mohlo ušetřit hlavně na nákupu, dosud totiž dopravci soutěží vlaky po malém počtu jednotek. To zahraniční výrobce odrazuje od časově náročného i finančně nákladného schvalování vozidel v Česku, a v soutěžích tak v minulosti byla většinou jen Škoda Transportation. Rozdrobení peněz na vlaky do krajů jí může opět nahrát.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jana Petrášová má na starosti všechny silniční uzavírky, v centru pracuje tři...
Stát chce navigovat řidiče v zácpách, o zakázku bojuje O2 s firmou Vars

Vyhnout se zácpám je snem každého řidiče. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) po několika letech oživilo plány na vybudování systému, který by jim v tom měl...  celý článek

Michal Hala
Soud zprostil v kauze odpočívadla na D1 exmanažera ŘSD Halu obžaloby

Obvodní soud pro Prahu 4 ve středu zprostil obžaloby bývalého výkonného ředitele Ředitelství silnic a dálnic Michala Halu i další obžalované v případu údajného...  celý článek

Benzinová stanice Tank Ono na archivním snímku z roku 2009.
Tank Ono dál roste, kvůli expanzi firma loni spadla do ztráty

Síť levných čerpacích stanic Tank Ono loni prodala sice rekordní množství pohonných hmot, ale její tržby klesly a firma prodělala. V expanzi ale dál pokračuje,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.