Nedostatek palubních jednotek přitom může mít fatální důsledky.

Nedostatek palubních jednotek přitom může mít fatální důsledky. | foto: MAFRA

„Krabičky“ na mýto dochází. Stát poprvé přiznává velký problém

  • 75
Ministerstvo dopravy poprvé přiznalo, že státu mohou poprvé dojít zásoby palubních jednotek, kterými se vybírá mýto. Jen se nemá k tomu přiznat vlastní chybu.

Stát o problému s nedostatkem palubních jednotek ví od léta, kdy ho provozovatel mýta, sdružení vedené firmou Kapsch, na tenčící zásoby upozornil. V pondělí poprvé přiznalo ministerstvo dopravy problém.

„Připravujeme záchranný scénář, abychom neohrozili zvýšený výběr mýta, který ročně dělá zhruba deset miliard korun. Podle vývoje situace můžeme reagovat například tím, že se přesunou palubní jednotky mezi jednotlivými distribučními místy,“ vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok v tiskové zprávě.

Stát opět zaspal, hrozí výpadek z mýtného. Docházejí palubní jednotky

V ní ale o chybě jeho úřadu, který dlouho otálel s objednávkou dalších jednotek, není ani slovo. Problém řeší nově vzniklá pracovní skupina, v které jsou zástupci Ředitelství silnic a dálnic a Kapsche. „Skupina přijímá nezbytná opatření, aby na přelomu roku řidičům kamionů palubní jednotky nechyběly,“ uvedlo ministerstvo.

Podle aktuálních čísel je v systému zhruba 17 tisíc volných jednotek, měsíční spotřeba je dvanáct tisíc kusů. Stát objednal nové až na konci listopadu, Kapsch má podle smlouvy na dodávku tři měsíce. „Stále bohužel nejsme schopni garantovat, že se nám podaří jednotky dodat rychleji,” upozorňuje Karel Feix, šéf českého Kapsche. Stát u Kapsche objednal dalších 54 tisíc kusů.

„Celých devět let funguje mýtný systém bez jediného výpadku a teď kvůli neschopnosti státu pružně reagovat může poprvé dojít k tomu, že systém nebude schopen řádně vybírat mýto,“ řekl už dříve obchodní ředitel Kapsche Karel Černý.

Dokupování palubních jednotek přitom představuje relativně banální administrativní operaci probíhající v režimu jednacího řízení bez uveřejnění. Nikdo jiný než Kapsch totiž nemůže jednotku do stávajícího systému dodat. Z Ředitelství silnic a dálnic odešly podklady už na konci srpna, teprve v listopadu ji schválila vláda.

Nedostatek palubních jednotek přitom může mít fatální důsledky. Nejenže by nemohl stát vybírat mýto z kamionů, na které by jednotky nezbyly. Dopravci by totiž mohli oželet vratnou kauci 1 550 korun, kterou za jednotku platí, a oznámit, že ji ztratili nebo zničili, a nemohli by dostat novou, protože nebudou na skladě. V současnosti je do systému elektronického mýtného zaregistrováno dohromady na 845 tisíc palubních jednotek.