Na vedení mýtného tendru se vystřídalo několik lidí, za půl roku se stát ale pohnul jen nepatrně: zadal ČVUT aktualizaci studie, která má říct, zda se vyplatí rozšířit zpoplatnění i na další silnice, než dosud. Začala také jednání s Kapschem o součinnosti kvůli konci stávající smlouvy.
Nový tým vede Jan Chovanec, který přišel z poradenské firmy Adwise. Tu zároveň spoluvlastní a ještě donedávna ji vedl. Podle svých slov ale podíl prodává. K Ťokovi se dostal přes jeho poradce Petra Nevického, jehož syn Pavel firmu Adwise také spoluvlastní.
„Vybral jsem ho já, hledal jsem člověka, který nemá zkušenosti s mýtem. Experti na mýto mohou být obviněni, pro koho hraje. Není potřeba, aby šéf skupiny byl největším expertem na mýto,“ řekl Ťok.
Chovanec nastoupil na ministerstvo jako zaměstnanec s platem 80 tisíc korun měsíčně. Ťok nejprve na tiskové konferenci tvrdil, že je zaměstnancem firmy Cimto, která patří pod ministerstvo dopravy. Státní podnik Centrum pro informace a mechanické testování obalů se přitom mýtem vůbec nezabývá. Podle Ťoka se ale v budoucnu převede na provozovatele IT systémů. Později ředitel odboru komunikace ministerstva Jakub Stadler jeho tvrzení opravil. „Pan Chovanec má smlouvu na ministerstvu,“ řekl Stadler.
V týmu pro mýto je i další Ťokův poradce, Lászlo Hainal, dále v něm zůstávají úředníci z ministerstva dopravy a ŘSD.
Ministerstvo věří, že státu s mýtem pomůže i rakouský provozovatel dálnic Asfinag. V pondělí jedou proto zástupci ministerstva na jednání. „Nabídli nám pomoc i vypůjčení jejich expertů,“ dodal Ťok.
Za pomalé přípravy mýtné soutěže sklízí Ťok kritiku jak od opozice, tak i koaličních partnerů. Naposledy se do jeho práce opřeli o víkendovém sjezdu někteří členové KDU-ČSL.
Ťok připouští, že termíny jsou napjaté, podle něj jde ale stále vše stihnout. „Připravili jsme harmonogram, musíme připravit základní parametry zadávací dokumentace,“ dodal. Ministerstvo potřebuje i dohodu s Kapschem, aby se dostalo k licencím na současný provoz systému. „Máme jednoznačné zadání, aby se vypsala otevřená soutěž, stihnutelné to je,“ tvrdí Ťok.
Podle nového harmonogramu se soutěžit začne nejdříve v srpnu. Prodloužení smlouvy s Kapschem podle něj není na pořadu dne.