Dálnice D3. Ilustrační snímek.

Dálnice D3. Ilustrační snímek. | foto: ŘSD

Hlad stavařů trvá. Na další část D3 nabízí slevu až 38 procent

  • 15
Nový úsek dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševětínem na Českobudějovicku může vyjít stát opět výrazně laciněji, než předpokládal. Nejlevnější nabídka přišla Ředitelství silnic a dálnic od sdružení firem Swietelsky stavební a Metrostav.

Firmy za zakázku požadují po státu při desetileté záruce 1,248 miliardy korun, tedy o 38 procent méně, než byla předpokládaná ceny. Stát původně počítal, že za osm kilometrů dlouhý úsek zaplatí přes dvě miliardy korun. Vyplývá to z údajů při otevírání obálek, které má iDNES.cz k dispozici. Velký zájem potvrzuje i účast celkem jedenácti firem, které podaly nabídku.

Pokračuje přitom zájem italské firmy Serenissima Construzioni, která se snaží zatím neúspěšně dostat do českých dopravních staveb. Zatímco ze zakázek na modernizaci D1 byla vyloučena, i když nabídla nejnižší cenu, tentokrát přišla až s pátou nejnižší cenou.

Nový úsek dálnice D3 by se mohl začít stavět už na podzim, pokud některá z neúspěšných firem nezablokuje soutěž u antimonopolního úřadu. Podobně se to stalo už v případě přilehlých úseků D3, které se začaly stavět letos na jaře. Od podání nabídek do zahájení stavby ale kvůli sporům mezi soutěžícími uběhly dva roky.

Ještě dříve by se mohl začít stavět další úsek jiné dálnice. Včera uplynula lhůta pro podávání námitek v případě zakázky na dálnici D1 mezi Přerovem a Lipníkem. Nikdo se neodvolal, ŘSD tak může podepsat smlouvu se Skanskou, která nabídla státu nejnižší cenu. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla by se mohlo začít stavět během dvou měsíců.

Stavebnictví zažívá v posledních měsících v Česku boom a začíná se tak výrazně snižovat sleva, kterou stavební firmy dávají oproti projektovým nákladům. Například na železnici se běžně soutěží už za 90 až 100 procent odhadované ceny. Silničních zakázek je ale stále málo a proto stavaři dál nabízí nižší ceny.