Pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by to znamenalo úsporu ve výši kolem sedmi procent. ŘSD má v tuto chvíli rozestavěné stavby v celkové hodnotě 79 miliard korun.
"Nejsou to naše slevy, jsou to návrhy, jaké stavební objekty by se mohly vypustit a přitom by stavby bez problémů fungovaly," řekl šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. "Myslím, že pro pana ministra je to už zajímavé číslo," dodal Matyáš.
Úspora se týká všech rozestavěných silnic a dálnic. Jaké konkrétní úspory na kterých úsecích stavaři navrhli, nechtěl Matyáš konkretizovat. "Jde hlavně o to nestavět nesmysly, jako jsou například protihlukové stěny ve volné přírodě," říká Matyáš. Podle něj jde například o některé zbytečné nájezdy nebo souběžné silnice.
Bárta návrh probere ve Sněmovně i s prezidentem
Škrty v rozpočtu tak mohou poprvé přinést konec zbytečně velikášských staveb, které výstavbu nových silnic prodražují. Nejde jen o stavby na efekt, ale často i zbytečné požadavky ekologů či obcí podél dálnic.
"Ministr dopravy Vít Bárta chce návrh stavařů projednat s poslanci i s prezidentem. V pátek by pak měl být představen kompletní seznam staveb, které se omezí," řekl Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva dopravy. Podle něj je vypuštění některých zbytečných staveb možnou alternativou, jak silnice dostavět s menším množstvím peněz.
Bárta včera zastavil 15 velkých staveb na železnici, protože stavaři podle něj nabídli "titěrné slevy" a měli by sami přijít s větším snížením cen. (čtěte: Bárta zastavil 15 velkých staveb na železnici) Podle stavařů jsou ale marže v oboru nízké.