Ilustrační foto rozestavěného úseku dálnice D8.

Ilustrační foto rozestavěného úseku dálnice D8. | foto: ŘSD

Stavba D8 vázne. Jak ji ubránit před zloději?

  • 83
Stavitelům D8 běhá mráz po zádech. Tunel Prackovice a mosty Opárno a Dobkovičky by mohly do konce roku být hotové, ale kvůli sporům s ekology nebudou. Ředitelství silnic a dálnic musí nyní urychleně vyřešit, jak stavby zajistit proti zlodějům. Na severu Čech je to téměř nadlidský úkol.

"Právě jsem stavbařům uložil, aby připravili návrh, v jakém stádiu a jak stavby zakonzervovat tak, aby bylo možné je rychle dokončit, přitom se nepoškodily a nic nebylo ukradeno. Krade se všude, ale tady je to abnormální," posteskl si Pavel Lány z ŘSD, který má nedostavěný úsek na starosti.

cena kovů roste, zloději jdou do akce

Článek o rostoucích cenách železa a s tím s pojených krádeží čtěte zde

Zabezpečení tak bude stát další statisíce navíc. A delší bude i zpoždění, protože ač by se mohlo, nebudou mít stavby protihlukové stěny, zábradlí, co nejméně kabelů... "Všechno se také musí provizorně oplotit, musí tam ostraha se psy. Takže náklady zase porostou, všechno stojí peníze. Ostatně ostraha nám hlídá i tam, kde právě pracujeme, jinak bychom vůbec nemohli stavět," přiblížil šéf stavby.

Ochrana přijde na stamiliony

Speciální technika musela být vymyšlena a vyzkoušena pro stavbu průhledného tubusu na vchynickém mostě. Jeho konstrukce musí být kvůli skluzu a zlodějům rychle sestavitelná. V případě zakonzervování stavby by totiž na svém místě dlouho nevydržela.

Kolik všechna opatření budou stát, nikdo netuší. "To budeme moci spočítat, až se zase začne stavět. Ale až stovky milionů korun," odhaduje Lány.

Zatím budou mosty, tunel i dálnice bez asfaltu. Ježděním se totiž asfalt zpevňuje a parafíny, vosky a oleje z něho auta vyjedou. "Proto se první nátěry na dálnici dělají normální barvou. Ty plastické hrbolaté pruhy by vosky a parafíny rozpustily," vysvětluje Lány.

Zloději "naštěstí" kradou už jen měděné kabely

Sběrači kovů dálnici rozebírají i při plném provozu. Běžně mizí části svodidel, kabely a šrouby z protihlukových stěn, které pak mohou kdykoli spadnout na projíždějící auto. "Tady na severu je to o poznání horší. Lidé rozebírají a odnášejí kovové odvodnění dálnice, takže už ho raději děláme jen plastové," popsal Lány.

Naštěstí se už sběrači naučili rozpoznat měděný a optický kabel, který je jim k ničemu. Ale ty měděné se ve velkém kradou dál. Třeba z trmického mostu za provozu zmizely desítky metrů. "Najednou v dispečinku zjistili, že jim nepřicházejí informace z tunelu. Naštěstí to přepnuli na optický kabel a vše bylo v pořádku," popsal předák dostavby.

Zloději mají také na svědomí nehodu kamionu. V Trmicích totiž rozebrali betonová svodidla spojená velkými kovovými šrouby a matkami. "Ty ukradli, pak do svodidla naboural kamion a místo, aby ho svodidlo odhodilo, tak sjel dolů," vzpomíná Lány.