Česká parkovací asociace chce prosadit, aby normy pro parkovací místa více odrážely realitu. Ilustrační foto

Česká parkovací asociace chce prosadit, aby normy pro parkovací místa více odrážely realitu. Ilustrační foto | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Stavitele parkovišť odrazují nesmyslné normy, nová místa nevznikají

  • 192
Aut v Česku přibývá, parkovacích míst však zdaleka tolik ne. Požadavky na ně jsou natolik složité, že se investoři ani města do staveb nových nehrnou. I proto chce nově založená Česká parkovací asociace více mluvit do norem, které se parkování týkají.

„V řadě případů se používají normy staré dvacet let,“ upozorňuje Petr Horský, jednatel společnosti M. O. Z. Consult a jeden ze zakládajících členů asociace. Podle něj jsou typickým příkladem normy, které používají pro návrh parkovacích stání délku osobního vozu 4,75 metru. „Skáčeme z jednoho extrému do druhého. Mnoho dříve postavených parkovišť je vhodných leda pro minivozy. Nyní budeme stavět parkoviště výhradně pro superby,“ kritizuje Horský.

Asociace chce proto prosadit, aby předpisy více odrážely realitu. „Stejné normy dnes platí pro luxusní rezidence jako sociální byty. Je přitom jasné, že počet aut i jejich velikost bude značně odlišná,“ říká jeden ze zakladatelů asociace Petr Váverka.

Nejde jen o šířku parkovacích stání, ale například i o povinný počet míst pro tělesně postižené nebo počty míst na nově postavený byt. Praha například letos změnila takzvané obecně technické požadavky, které stanovují počty parkovacích míst u nových domů. V centru tak developerům s nároky na parkovací místa nepatrně ulevila.

Problémy mají i města při plánování nových parkovišť. Podle Horského například policie při povolování striktně dodržuje nutnost minimálně třímetrového volného prostoru pro průjezd v každém směru. Bez ohledu na to, zda ulicí projedou za den desítky nebo tisíce aut.

Soukromá parkoviště jsou prázdná, asociace to chce změnit

Většina nových parkovacích míst vznikla v rámci výstavby obchodních či kancelářských objektů a byla podmínkou pro povolení staveb. Investoři si poté cenu parkovacích stání zahrnuli do celkových investičních nákladů.

Výstavba budov speciálně určených jen pro parkování je však výrazně dražší, cena za místo v podzemí se blíží i milionu korun. „Proto se za posledních dvacet let nové samostatné objekty hromadných garáží dají spočítat na prstech dvou rukou, ačkoliv údajně chybí stovky tisíc parkovacích stání,“ připomíná Horský. Asociace věří, že uvolnění norem a vypsání nových operačních programů by přineslo i možnosti stavět parkoviště s evropskými dotacemi.

Podle Váverky jsou i přes problémy s parkovacími místy v Praze stále spousty nevyužitých parkovišť v soukromých objektech. I proto chce asociace přicházet s řešeními, jak soukromníkům zaplnit nevyužité parkovací plochy. 

Městům chce také pomáhat například s řešením regulace parkování. Nejde přitom jen o klasické zóny nebo parkovací automaty, ale například i o zapojení nových technologií pro výběr parkovného či optimalizaci využití jednotlivých parkovacích stání.