Po některých úsecích se už dokonce jezdí. Severo-jižní silniční koridor z polského přístavu Štětín přes Hradec Králové a Bratislavu dál na Balkán se v evropském parlamentu snaží prosadit řada regionálních politiků. Minulý týden v Královéhradeckém kraji o koridoru jednali zástupci regionů, přes které by nová dopravní tepna měla vést.
"Chceme propojit sever a jih Evropy. Navazuje to na myšlenku dálnice D11 s česko-polským hraničním přechodem v Královci a na rychlostní silnici R35 ze severovýchodních Čech na Moravu. Naším hlavním cílem je prosadit koridor mezi prioritní dopravní trasy Evropské unie, o kterých se bude rozhodovat v roce 2010," uvedl náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje Petr Kuřík.
Návrh počítá s propojením skandinávské dálniční sítě ze švédského Ystadu trajektem do Svinoústí a Štětína a přes hraniční přechod Lubawka-Královec k Hradci Králové. Od Hradce by měl koridor pokračovat směrem na Olomouc a přes Slovensko do Maďarska, kde by se měl dále větvit.
Jedna část by směřovala k Jadranu, druhá k Černému moři. Součástí koridoru by měly být dálnice, železniční tratě i vodní cesty.
"Jsem optimista, kromě nás stejnou věc prosazují regiony Švédska, Polska, Slovenska, Maďarska i Chorvatska. Zejména Švédsko má v Evropské unii významný vliv," tvrdí Kuřík.
Ve hře je také další severo-jižní dopravní tepna směřující přes české území. Měla by vést přes Slezsko a Moravu a její příprava je v pokročilejší fázi než ta přes Královéhradecký kraj.
"Při prosazování námi navrhované trasy by tento fakt neměl představovat problém. Trasa, která by vedla přes Ostravu a Brno, by začínala v Gdaňsku, druhá varianta ve Štětíně. Pokud by existovala jen jedna trasa, byla by značně přetížena. Proto si myslím, že je tu prostor pro obě varianty. Nešlo by o konkurenci, obě trasy by se naopak doplňovaly," míní Kuřík.
Královéhradecký kraj si od plánovaného koridoru slibuje urychlení dostavby důležitých dálnic - pokračování dálnice D11 k česko-polské hranici a vybudování rychlostní silnice R35, která spojí Liberecký kraj s Moravou a odvede tranzitní dopravu z Hradce Králové.
Podle současných odhadů by v příštích letech měla pokračovat výstavba dálnice D11 na sever, k Jaroměři by měla vést po roce 2010.
Členy sdružení Central European Transport Corridor, které prosazuje vytvoření moderního dopravního koridoru propojujícího Skandinávii s pobřežím Středozemního moře jsou za Česko Královéhradecký kraj, za Slovensko Bratislavský kraj, z Polska tři vojvodství a ze Švédska, Maďarska a Chorvatska po jednom regionu.