Smlouvu o stavbě dálnice stvrdili v úterý svým podpisem představitelé HaC a ministr dopravy Jaromír Schling. Ministerstvu dopravy se ještě podařilo snížit cenu celého projektu, jehož hodnota původně dosahovala 49,8 miliardy korun. Konečná cena nakonec bude 46,9 miliardy.
Mezi rizika projektu Schling zahrnul možné zpoždění při vydávání územních rozhodnutí a stavebních povolení, možné zdržení kvůli archeologickým nálezům či stížené zakládání staveb na poddolovaných územích Ostravska.
Nedávno úřady vydaly stavební povolení na dvoukilometrový úsek Ostrava Rudná-Hrušov, kde H&C začala koncem května stavět. Na podzim by měla být povolena stavba úseku 4707 z Ostravy směrem na Hranice na Moravě.
Měsíc po podpisu realizační dohody by měl investor podepsat smlouvu o financování. Housing&Construction by si měla na stavbu půjčit od německé Commerzbank, WestDeutsche Landesbank, britské banky Abbey National, americké Citibank a portugalské Banco Espirito Santo.
Celkem má Housing&Construction na realizaci projektu k dispozici 1,615 miliardy euro.
Stát by měl soukromému investoru na šedém mýtném do roku 2032 zaplatit maximálně 125 miliard Kč včetně nákladů na údržbu. Mýto přitom začne platit až za šest let po uvedení prvních úseků do provozu.
Dálnice placená soukromým kapitálem má být hotova do pěti let, pokud ji nezdrží vydávání stavebních povolení. "Celá dálnice bude zprovozněna v roce 2007, i když někde jen v polovičním profilu. Celá stavba bude dokončena nejpozději v roce 2009," řekl novinářům Schling po zasedání vlády.
Do třetice všeho dobrého
Kabinet měl před definitivním schválením dálnici do Ostravy na stole už dvakrát. Nejprve rozhodl, že stavět bude Housing & Construction, ať ministr dopravy připraví smlouvu. Když ji Schling na jednání vlády přinesl, vláda se postavila proti.
Podle ministra Schlinga se podařilo zapracovat připomínky a koncem května byla na stole přijatelná verze. Housing & Construction musel stanovit nejhorší možnou variantu splácení a zavázat se k tomu, že dálnice se všemi splátkami, údržbou a cenou úvěrů nebude stát více než 125 miliard korun.
Největším kritikem ceny byla poradenská firma ministra Mott MacDonald, která měla státu s přípravou smlouvy pomáhat. Během vyjednávání snížil poradenský sbor ministra cenu zhruba o osm miliard.
"Je to pořád drahá dálnice kvůli jejímu technickému řešení," vysvětluje Schling. "Navíc jako kupujícímu se mi bude zdát pořád drahá, ať vyjednáme cenu jakoukoliv, a druhé straně se bude zdát zase moc levná."
Druhou hlavní výtku poradců Mott MacDonald kromě vysoké ceny, že Housing & Construction dostal zakázku bez výběrového řízení, vysvětluje Schling tím, že jde o pilotní projekt.
"Jednak Housing & Construction přišla jako jediná s konkrétní nabídkou a jednak v té době jsme ani výběrové řízení na takový projekt vypsat neuměli," říká Schling.