Prioritu totiž dostanou ty, na něž posílá finance Evropská unie v rámci Operačního programu doprava. Pro zbylé rozestavěné komunikace zůstane jeden a čtvrt miliardy korun. Ministerstvo dopravy by podle šéfa úřadu potřebovalo v ideálním případě padesát.
"Něco takového je ale naprosto nepřijatelné," odmítá požadavek ministr financí Janota.
Definitivně však dopravní kapitolu rozpočtu ještě neuzavřel. "Chceme detailně rozebrat jednotlivé požadavky, a pokud by se ukázalo, že jsou do určité míry oprávněné, musela by vláda přistoupit k přehodnocení mandatorních výdajů," doplnil Janota.
Vše teď záleží na tom, jak moc přesvědčivý materiál se ministerstvu dopravy podaří připravit. "Netroufám si nyní spekulovat, kolik peněz bychom v případě, že ministra Janotu o důležitosti staveb přesvědčíme, mohli nakonec získat," uvedl Slamečka.
Ten má naopak dobře propočtené, jaký balík financí by na stavbu silnic zbyl, pokud by zůstal Janota neoblomný.
Rozpočet na dálnice? Něco přes miliardu
Pro příští rok je na stavby silnic a dálnic z národních zdrojů určeno necelých 21 miliard korun. Z této částky však jde dohromady 19,6 miliardy na spolufinancování staveb z evropských fondů, údržbu, opravy a platbu za výstavbu a provoz mýtného systému. Zbylé 1,3 miliardy pak může Státní fond infrastruktury poslat na rozestavěné komunikace, při jejichž budování mu nepomáhá příliv evropských peněz.
"Znamenalo by to prakticky zastavení výstavby. Avšak jen náklady na zakonzervování těchto úseků by dosáhly přibližně pěti miliard," vypočítává Slamečka.
K finanční tísni na silnicích přispěl i fakt, že se komunikace budují najednou na desítkách míst po celé zemi, často jen v několikakilometrových úsecích. V minulých letech se totiž stavby plánovaly s velkým optimismem a nepočítalo se s možností, že by bylo naráz nutné tak prudce omezit výdaje. Nyní však přichází doba, kdy si musí ministerstvo jasně stanovit, kterým silnicím a dálnicím dá přednost.
Mezi stavby spolufinancované z evropských peněz, jež neohrozí škrty v rozpočtu, patří jižní část Pražského okruhu (spojení brněnské a plzeňské dálnice), průtah dálnice D8 přes České středohoří nebo pokračování dálnice D1 od Kroměříže směrem k Říkovicím.
Ohrožena nebude ani dostavba ostravské dálnice D47 mezi Bělotínem a Bílovcem. Tento chybějící úsek by měl být otevřen na konci letošního roku. Peníze budou chybět i na železnici. Avšak tam není rozestavěnost tak značná, proto ministerstvo dopravy odhaduje, že bude výpadek činit přibližně tři miliardy korun. Na železnici totiž zdaleka není rozestavěných tolik úseků jako u silniční sítě.
Stavby v ohroženíNa které silnice a železnice mohou chybět peníze: Rychlostní silnice Pramen: ministerstvo dopravy, jde pouze o část ohrožených staveb, ve výčtu není zahrnuto několik desítek staveb na silnicích 1. třídy |